I omorganiseringsprosess - både som tillitsvalgt og leder
Av de oppimot hundre tillitsvalgte som har svart på Juristens undersøkelse svarer 67 prosent at de har jobbet med omorganisering det siste året. 57 prosent mener også disse sakene er blant de mest krevende å jobbe med som tillitsvalgt.
En av de som svarte at han har jobbet med dette og opplevd det som krevende er Kay André B. Haugen, som frem til 1. november i år har jobbet hos Kemneren i Bergen kommune.
Da statsbudsjettet kom i fjor ble det klart at skatte oppkreverfunksjonen som ligger i kommunene hos kemneren skulle overføres til Skatteetaten med virkning fra 1. juni 2020.
– Du kan si det kom som et slag i ansiktet på alle de ansatte. Vi ble veldig overrasket, og det var mange spørsmål. Mange mente da, og mener fortsatt, at det er store fordeler ved å ha kemneren lokalt, sier Haugen.
– Men beslutningen var tatt, så det viktigste var å sette inn krefter på å gjøre ting så godt tilrettelagt som mulig.
Tillitsvalgt og leder
Haugen satt som tillitsvalgt for juristene i Bergen kommune, samtidig som han var mellomleder og selv ikke skulle flyttes til Skatteetaten, men til en ny arbeidsplass i kommunen.
1. november startet han i jobben som avdelingsleder for innkreving i Bergen kommune.
– Min rolle har derfor vært todelt, og det har vært veldig lærerikt å se to sider av en slik prosess og to ulike prosesser, sier han.
Haugen havnet i et sentralt samarbeidsutvalg nedsatt av Regjeringen og Skatteetaten, som hadde som for mål å legge til rette for en smidig overgang og å bistå både ny og nåværende arbeidsgiver i forbindelse med virksomhetsoverdragelsen.
– Det var representanter fra Skatteetaten, LO, YS, Unio, Akademikerne og Juristforbundet. I tillegg var det en hel underskog av referansegrupper. Det ble veldig mange møter, forteller han.
Haugen forteller at flere ansatte har sluttet i prosessen, spesielt ledere. En av årsakene var at det var langt flere ledere i virksomheten enn det skulle inn i de nye.
For mange av de ansatte var det spørsmål om lønn og stiling som meldte seg først. Haugen berømmer Skatteetaten for å ha fått disse tingene på plass tidlig i prosessen, så de ansatte ikke måtte gå rundt og lure i lengre tid.
– Skatteetaten har gjennomført store omorganiseringer før, og det var ikke mye som hang i lufta. Det var gode planer som redegjorde for når de ulike elementene skulle være på plass, så det ble minst mulig usikkerhet. Det betyr ikke nødvendigvis at alle var fornøyde med alle beslutningene, sier han.
– I Skatteetaten bruker de titler som skattejurist og senior skattejurist. Hvordan man landet på hvem som kvalifiserte til senior eller ikke var blant annet en kime til frustrasjon.
Andre bekymringer har gått på arbeidsoppgaver, hvem man får som sjef, hvem som blir de nye kollegaene og åpne kontorlandskap.
Krevende, men lærerikt
Selv om prosessen har vært intens og krevende, mener Haugen også at den har vært interessant og lært ham mye, både som tillitsvalgt og som leder.
– Som leder har jeg lært mye om endringsprosesser. Det har vært lite endringer der jeg har jobbet tidligere, så jeg fikk en skikkelig oppdatering på endringsledelse.
På grunn av utfordringer med koronakrisen ble virksomhetsoverdragelsen utsatt til 1. november, men prosessen har likevel gått forholdvis raskt. Det er utelukkende positivt for alle, mener Haugen.
– Det er som å rive av et plaster. Det er bedre å få det gjort enn å gå i slike prosesser lenge med mye usikkerhet. For tillitsvalgte vil det være seigpining å holde på med slike ting lenge, sier han.
– Så lenge tidsrommet er såpass at man faktisk klarer det man må gjennom, er det fint at det går raskt. Det er en tidkrevende prosess for alle parter.
– Når det gjelder de ansatte som skulle over til Bergen kommune, mener Haugen at et av gullkortene i prosessen var at de ansatte ble involvert helt fra start.
Til ledere som står i slike prosesser understreker han viktigheten av å ta med de tillitsvalgte.
– De ansatte føler at de har fått ta del i prosessen. Ledere er viktige, men man må aldri glemme eller undervurdere medarbeidernes lange erfaring og innblikk, sier han.
– Og til de tillitsvalgte: tør å komme med angrep på antakelser og utfordre ledelsen på om dette er godt nok. Still spørsmål som gjør at prosessen kommer inn på rett spor.