Kine Irgens gikk rett fra masterskriving på hjemmekontor til advokatfullmektig på hjemmekontor
- Det har hatt både positive og negative sider, sier hun. Karriererådgiver Inger Christine Lindstrøm gir fem tips til deg som er ny i jobben fra hjemmekontoret.
I slutten av april startet Kine Irgens som advokatfullmektig hos advokatkontoret Thommessen i Oslo. Det ble et kort møte med HR-sjefen i resepsjonen, hvor hun fikk utdelt pc og annet nødvendig utstyr før hun ble sendt hjem igjen til hjemmekontoret.
- Det var litt antiklimaks. Jeg hadde jo gledet meg til å begynne på kontoret og bli kjent med masse mennesker, sier hun.
Innspurten på masteroppgaven ble stort sett gjort hjemme, og nå skulle hverdagen altså fortsette hjemme. Irgens forteller at opplevelsen likevel ble mye bedre enn hun hadde forventet, og at hun også ser fordeler ved at
- Jeg fikk beskjed om å laste ned Teams med én gang, og jeg fikk telefoner fra alle de 12-15 som er i mitt team de første dagene, forteller hun.
- Det er sikkert litt personavhengig, men for meg, som er litt reservert, var det en veldig fin måte å bli kjent på. Det kunne nok blitt litt overveldende de første ukene på kontoret med alle menneskene som er der, kantina alt annet rundt, tror hun.
Ingen oppstartspils
Da de ansatte endelig kunne begynne å vende tilbake til de fysiske lokalene følte Irgens seg allerede som en fullverdig del av teamet, og tilvenningen til kontoret ble enklere.
- Jeg følte at den første isen allerede var brutt, og jeg ble enda bedre kjent med kollegaene mine.
Irgens roser kollegaene for å ha vært veldig «på» og ha tatt godt vare på henne. Flere av studentvennene som nylig har begynt å jobbe har gitt utrykk for at de har følt på savnet etter en «oppstartspils» for å komme inn i miljøet.
- Men jeg har egentlig vært veldig fornøyd, jeg. Mange spør om det går greit og forteller at de fant mye støtte i andre nye når de selv var nye, men det er vanskelig å savne noe man ennå ikke har opplevd, sier hun.
- Jeg fikk ta del i et større prosjekt da jeg begynte som var veldig introduksjonsvennlig, så det fungerte fint med hjemmekontor.
LES OGSÅ: Nyutdannet jurist? Det er noen klassiske nybegynnerfeil du kan unngå
- Ta kontakt med de nye
Selv om oppstarten på hjemmekontor fungerte over all forventning, var Irgens veldig glad for å komme på kontoret før sommeren, og innrømmer at stemningen ikke var på topp da det ble klart at de skulle inn i en ny hjemmekontorperiode.
- Det gikk litt trått de første ukene, men så kommer man inn i flyten igjen. Det er selvfølgelig synd at julebord og slike ting bortfaller. Det er jo noe man gleder seg til.
- Men man må tenke på det positive også. Det er vel ingen som savner 37-bussen i rushen heller, ler hun.
Hun oppfordrer sjefer og kollegaer til å ta godt vare på de nyansatte på hjemmekontoret, og ikke glemme at de er der.
- Husk at terskelen for å ringe fremmede på Teams er mye høyere for en helt fersk ansatt enn for deg som har vært der en stund. Det er lite hyggelig hvis ballen spilles over til den nye, sier hun.
Og til de nyansatte:
- Det kan være mer utfordrende å ta kontakt på Teams enn å slå følge med noen til kantina, men ta kontakt og si fra hvis du sitter hjemme og føler deg litt fortapt.
LES OGSÅ: Den første jobben: Overgangen fra lesesalen til arbeidslivet
Fem tips
Inger Christine Lindstrøm er karrierrerådgiver i Juristforbundet. Hver uke snakker hun med omkring 8-10 jurister, advokater og jusstudenter på jobbjakt eller som trenger karriereråd.
Her er hennes fem tips til deg som er ny på jobben og starter rett på hjemmekontor:
1. Snakk med din nærmeste leder om hvordan dere skal holde kontakten fra dag til dag. Vær mest mulig konkret. Hvor ofte og når? Teams-møter, mail og telefon. Andre muligheter?
2. Avstem med leder hva som er forventningene til deg i din nye jobb de første ukene.
3. Husk at dette er for en periode, og at det gjelder for veldig mange. Gjør det beste ut av situasjonen.
4. Delta på det som finnes av digitale arenaer med dine nye kollegaer. I tillegg til digitale jobbmøter er kaffe eller lunch på Teams med en eller flere i avdelingen din noe du kan ta initiativ til, eller bli med på.
5. Dette er annerledes både for deg og for arbeidsgiveren din. Vær tålmodig, men tydelig på hva du behøver fra din nye arbeidsgiver for å komme best mulig i gang.