Vil digitalisere saksbehandling for rettshjelpsordningen

Rettshjelpsutvalget foreslår at søknader om støtte inngis digitalt og at prøvingen av vilkårene for hjelp i stor grad automatiseres.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Digital søknadsbehandling vil gi rom for raskere søknadsbehandling: I de tilfellene der søknadsbehandling skjer automatisk, vil avgjørelsen kunne treffes umiddelbart. Men også søknader som ikke skal behandles automatisk, vil kunne behandles raskere ved bruk av digitale systemer, skriver rettshjelpsutvalget i sin NOU.

Det foreslås at:

  • Alle søknader om rettshjelp fremmes gjennom samme nettportal.
  • Loven endres slik at søknader om støtte til rettshjelp inngis til rettshjelpsforvaltningen, enten digitalt ved bruk av ID-porten (MinID, BankID osv.) eller på papir.
  • Prøvingen av vilkårene for rettshjelp bør i stor grad automatiseres.

Les flere saker fra temautgaven om rettshjelp her

Adgang til å innhente opplysninger

I NOUen vises det til at dette forutsetter at den foreslåtte nye rettshjelpsforvaltningen får adgang til å innhente opplysninger om søkerens inntekt, formuesforhold, sivilstand og forsørgerbyrde fra blant annet skatteetaten, a-ordningen og folkeregisteret.

Når det gjelder videre behandlingen av en innvilget søknad, vil digitalisering og automatisering kunne gi store effektivitetsgevinster og bedre kontrollen med utbetalinger av salær og innkreving av egenandel, skriver utvalget.

Hva så med personvern, lagring og utveksling av opplysninger? Utvalget mener adgangen til å hente inn opplysninger bør begrenses til opplysninger som handler om de økonomiske vilkårene for rettshjelp.

«Opplysninger som det er aktuelt for forvaltningen å lagre, vil typisk kunne handle om når rettshjelpen ble ytt, av hvilken advokat, i hvor mange timer og innenfor hvilket saksområde. Gevinstene knyttet til lagring av denne typen «ytre opplysninger» er etter utvalgets syn så store at de i de aller fleste tilfellene vil veie opp for ulempene ved inngrepet i personvernet», skriver de.

Skatteetatens a-ordning

Utvalget anbefaler at den digitale løsningen kobles opp mot skatteetatens a-ordning.

«Ved hjelp av a-ordningen vil de aller fleste ha oppdaterte inntektstall fra siste måned tilgjengelig. Etter utvalgets syn vil det kunne være naturlig at brutto årsinntekt beregnes på bakgrunn av de siste tre månedene på søknadstidspunktet», heter det i NOUen.

For formue og gjeld mener utvalget det er naturlig å ta utgangspunkt i siste ligning, men at opplysninger som skal legges til grunn må vurderes i lys av hvordan systemene for den automatiske behovsprøvingen blir utformet.

Tags