Christian Børresen (Foto: Randstad)
– For at du skal kunne skille deg ut og vise deg fra din beste side er det viktig at profilen er så god som mulig, sier Christian Børresen (Foto: Randstad)

Slik får du en bra Linkedin-profil

Dette er tipsene fra rekrutteringsselskap.

Onsdag, 5. februar 2020 - 11:46

Over en million arbeidstakere i Norge har profil på Linkedin og plattformen er blitt en viktig arena for jobbsøkere. 

Christian Børresen, markedssjef i rekrutterings- og bemanningsselskapet Randstad, kommer i en pressemelding fra selskapet med flere tips til hvordan en skal kunne få en best mulig profil på Linkedin.

– LinkedIn har vokst jevnt og trutt, og er uten tvil den viktigste profesjonelle plattformen der arbeidstakere og arbeidsgivere møtes. Det er derimot viktig å forstå at dette er noe annet enn de øvrige sosiale mediene. Her skal du vise deg fra på en måte som speiler den profesjonelle utgaven av deg selv, sier Børresen.

– For at du skal kunne skille deg ut og vise deg fra din beste side er det viktig at profilen er så god som mulig. Ved at du har en god og utfyllende profil gjør du det enkelt for både deg og din potensielle arbeidsgiver, sier han.

Dette er tipsene: 

Oppdater den grunnleggende informasjonen

Har du byttet jobb endrer du arbeidsgiver relativt med en gang. Det samme med stillingstittel og bransje. Har du gjennomført et kurs eller annen opplæring bør du ta med dette også. 

Ha et relevant og profesjonelt bilde

Det beste er å se rett i kameraet, bruk godt lys og se positiv og imøtekommende ut. Har du ikke tilgang til proft utstyr så kan du bruke mobil, men ikke en selfie. Få en venn til å ta bilde av deg, helst mot en nøytral bakgrunn. Kle deg pent, men ikke overdrevent. Fjern solbrillene. I følge LinkedIn selv er det 11 ganger så stor mulighet til å bli klikket på dersom du har bilde i forhold til en tom profil. 

Bruk bakgrunnsbilde

Ser profilen din kjedelig ut, legg til et bakgrunnsbilde. Finn et bilde som er relevant. De fleste bruker gjerne et bilde som er i arbeidsgivers profil. 

Bruk overskrift og sammendrag

Jo høyere opp i profilen du har informasjonen, desto høyere vil du rangere i søk på nettopp dette. Overskriften er der du selger inn deg selv og kompetansen din. Denne blir også vist i søk sammen med bildet ditt. I sammendraget har du enda litt mer plass. Her bør du fokusere på der du er, og dit du har tenkt deg. Ikke bruk for mye plass for fortiden. Skriv i jeg-form. Vær ikke redd for å trekke fram positive sider ved deg selv og gode resultater.

Bruk også nøkkelord, da alt handler om søk. Tenk gjennom hvem du ønsker å nå ut til. Hvilken kompetanse tror du målgruppen din er interessert i?

Skrivefeil er fy

Skrivefeil er aldri bra. Les nøye gjennom. 

Bruk nøkkelord

Bruk faguttrykk og nøkkelord som du antar at en rekrutterer vil bruke for å søke seg fram til kandidater med din erfaring. Siden store deler av det å være på LinkedIn består av å søke og bli funnet, er dette ekstremt viktig. Riktig bruk av nøkkelord er helt avgjørende for om du skal dukke opp i rekrutterernes søk. Har du spesiell kompetanse er det verdt gull, så ikke unnlatt å ta det med.

Kurs og sertifiseringer

Kan være viktig at du har med dette om du skal bli funnet på LinkedIn. Om det ikke er relevant for den nåværende jobben kan det hende det er det som skal til for at du skal tas i betraktning i den nye.

Interesser

Du kan gjerne vise at du er samfunnsengasjert og har kompetanse utover utdannelse og yrkeserfaring. Har du tatt på deg frivillige verv er det plass for dette. Det er ikke nødvendigvis bare lønnet arbeid som må være med.

Gjennom de tingene du har engasjert deg i forteller du mye om deg selv. Det at du er leder i idrettslaget forteller mye om både det du brenner for og arbeidskapasiteten din.

Personaliser linken til profilen din

Hvis du personaliserer Linkedin ser det mye bedre ut. Da deler du den enkelt på visittkort, i CV eller søknad. Linken forkorter du enkelt under edit profile and public URL som du finner øverst til høyre på profilen din. 

Knytt kontakt med mennesker du ikke kjenner

Du vil oppleve å få invitasjoner av mennesker du ikke har møtt. Ikke vær redd for å takke ja til disse dersom du ser at de har stillinger eller kompetanse som er relevant for deg. Vær heller ikke redd for å sende invitasjoner til ukjente. 

Send personlige invitasjoner

Når du sender en invitasjon er det mye større mulighet for at vedkommende takker ja dersom du legger til en personlig melding. Vær høflig, presenter deg selv, og legg ved en setning eller to om hvorfor du mener dere bør knytte kontakt. 

Del relevante oppdateringer

Du blir mye mer synlig om du legger ut jevnlige oppdateringer. Vær profesjonell, skriv om noe du har greie med, og ikke del for ofte. I motsetning til andre sosiale medier er de fleste på LinkedIn av profesjonelle grunner. Vær generelt aktiv. Kommenter andres innlegg, lik og del det du finner interessant.

Husk likevel på at det er forskjell på LinkedIn og Facebook. 

Bli medlem i grupper

Grupper er et fint sted å holde seg faglig oppdatert og til å knytte kontakter.

Del av deg selv

Vær hyggelig i kommentarene dine. By på deg selv på en profesjonell og faglig måte. Vær raus med å dele din innsikt og du vil få masse tilbake.

Ledige stillinger:

Fylkesmannen i Troms og Finnmark
Fylkesmannen i Troms og Finnmark
Søknadsfrist: 
09.08.2020
LOGO Fylkesmannen i Troms/Finnmark
Søknadsfrist: 
09.08.2020
LOGO Arbeids- og sos dep
Arbeids- og sosialdepartementet
Søknadsfrist: 
16.08.2020
LOGO Arbeids- og sos dep
Arbeids- og sosialdepartementet
Søknadsfrist: 
16.08.2020
LOGO Arbeids- og sos dep
Arbeids- og sosialdepartementet
Søknadsfrist: 
16.08.2020
LOGO Nye Veier
Nye Veier AS
Søknadsfrist: 
16.08.2020
LOGO Økokrim
Økokrim
Søknadsfrist: 
25.08.2020
LOGO Skatteetaten
Skattedirektoratet, Skatteetaten
Søknadsfrist: 
25.08.2020