Kommunene: Er det utfordrende å rekruttere jurister? Nesten 40 prosent «vet ikke»

Svar i KS arbeidsgiverundersøkelse kan tyde på lite erfaring med å rekruttere jurister.

Illustrasjon: Colourbox.com
Illustrasjon: Colourbox.com

Juristdekningen i norske kommuner har lenge vært på agendaen for Juristforbundet. En undersøkelse Rambøll utførte for Juristforbundet i 2020, viste at bare noe over halvparten av norske kommuner har én eller flere jurister ansatt. Ifølge samme undersøkelse bruker kommuner med ansatte jurister dem fortrinnsvis som støtte for ledelse og stab, dessuten på fagområdet «plan og bygg», og mindre på fagområder som barnevern, helse og omsorg, personvern og oppvekst/utdanning.

Juristforbundet har pekt på rettssikkerhetsutfordringer i norske kommuner ved at kvalifiserte juridiske vurderinger av saker ikke på plass over alt og at kvaliteten på saksbehandling vil kunne variere mye mellom kommuner.

KS Arbeidsgivermonitor

I høst presenterte kommunenes organisasjon KS kommunesektorens arbeidsgivermonitor for 2025. Arbeids­givermonitoren viser tilstand og utvikling innen blant annet rekruttering og kompetanse.

Svarene kan tyde på lite erfaring med å rekruttere jurister i kommunene – hele 39 prosent svarer at de ikke vet om det er utfordringer ved rekruttering på det området. 

På spørsmål om det er utfordrende å rekruttere jurister, svarer kommunene slik:

6 % = Meget utfordrende

9 % = Ganske utfordrende

21 % = Litt utfordrende

25 % = Ikke utfordrende

39 % = Vet ikke

Fylkeskommuner

KS arbeidsgivermonitor stiller de samme spørsmålene også til fylkeskommunene. Dette svarer de på spørsmål om det er utfordrende å rekruttere jurister dit:

0 % = meget utfordrende

27 % = Ganske utfordrende

45 % = Litt utfordrende

27 % = Ikke utfordrende

0 % = Vet ikke

11 av 14 fylkeskommuner har svart på undersøkelsen. Oslo deltar ikke i undersøkelsen.

Rapporten konkluderer med at det har blitt noe mer utfordrende å rekruttere jurister i fylkeskommunene siden 2023 (da forrige Arbeidsgivermonitor ble publisert).