Tilbyr digital tvisteløsing: Gründerideen fikk drahjelp av pandemien
Under lockdown i 2020, med mye usikkerhet og en ny tilværelse på hjemmekontor, bestemte de tre gründerne av Mekle.no seg for å satse på å tilby digital tvisteløsing.
– Når vi ser tilbake er jeg usikker på om det ville gått så bra hvis det ikke var pandemi. Timingen var egentlig perfekt, sier Henrik Otterlei Rasmussen, operativ leder i Mekle.
Vi møter ham sammen med daglig leder Siri Horn og markedsleder Camilla S. Bull i lokalene på Kampen i Oslo. De tre gründerne har alle bakgrunn som advokater.
– Jeg satt egentlig hjemme under lockdown med småbarn hjemme og tenkte «hva vil jeg egentlig?». Jeg visste at jeg ville jobbe med mekling, forteller Siri Horn.
Horn og Bull hadde tidligere møttes på meklerkurs, og kom etter hvert i kontakt med Rasmussen, som har studert rettsteknologi og var opptatt av utviklingen og mulighetene innenfor legal tech.
– Vi så at det var mange som hadde tatt meklerkurset som ikke fikk oppdrag. Det kan være fordi de tilbyr det ved siden av annen advokatpraksis eller at mange kvier seg for å ta kontakt med en advokat. Når de først gjør det har ofte konflikten virkelig eskalert. Vi så at det var litt upløyd mark, sier Bull.
Nesten halvparten av sakene handler om kjøpsrett, etterfulgt av familiesaker, eiendom og arbeidslivssaker. Med seg på laget har de underveis også fått med seg psykologer og ingeniører som er sertifiserte meklere.
– Vi er veldig opptatt av kompetansen i teamet, og ser stadig nye behov underveis, sier Rasmussen.
I løpet av firmaets første år fikk de inn 350 saker, og siden har antallet bare økt. Nå har de fått på plass avtaler med flere forsikringsselskaper og fått støtte fra Innovasjon Norge til å videreutvikle tilbudet og skape ny teknologi innen konfliktløsning.
Rasmussen forteller at ettersom volumet på saker vokser, får de et stadig bedre datagrunnlag for å kunne utvikle nye teknologiske løsninger.
– Vi er på en måte bygget opp som en domstol, hvor vi har en administrasjon som håndterer sakene først når de kommer inn. Det er der vi ser størst potensiale for rettsteknologiløsninger, og der vi tenker at teknologi kan erstatte en advokat, sier han.
Målet er å få partene sammen tidlig i konflikten. Et annet mål er å utvikle så gode teknologiske løsninger at mekleren ikke trenger å komme inn i prosessen med mindre det stopper opp.
– Veien dit er lang, men vi har store planer og er godt i gang med ulike prosjekter.
– Det er utrolig viktig å kunne tilby folk hjelp raskt. I løpet av tiden det tradisjonelt tar for å kontakte en advokat og skrive første brev, så har vi allerede fått partene sammen til mekling og ofte løst saken også, sier Bull.
Slipper å møte motparten
Teamet i Mekle opplever at digital mekling ofte oppleves enklere av partene og at terskelen for å delta er lavere enn om man skal møtte opp på et kontor. Det er sjelden de får tilbakemeldinger om at noen av partene foretrekker å møtes fysisk.
– Og da kan du nesten banne på at den andre parten absolutt ikke vil, fordi det er ujevn maktbalanse, sier Horn.
– Bare det å sitte på et venterom sammen med den du er i konflikt med, og gå ut av rommet mellom rundene er utfordrende, sier Bull.
De forteller at de typisk starter med en samtale med begge partene i det digitale rommet, før mekleren deretter skifter litt mellom partene for å kunne snakke med dem alene. I mellomtiden får den andre parten kanskje en oppgave eller beskjed om å tenke gjennom noe av det de har snakket om.
– Vi opplever at partene kommer mye raskere til enighet, og at det hele tar kortere tid. I tillegg slipper de reisevei, og mange føler seg tryggere når de kan sitte hjemme, sier Horn.
Sa opp faste jobber
Alle de tre gründerne jobbet som advokater før de startet Mekle, og også litt ved siden av til å begynne med. Siri Horn, som hadde egen advokatpraksis, forteller at hun ikke synes det var så skummelt å starte noe eget, men at hun fant trygghet i å vite at hun har jusutdanningen og advokatbevillingen i bunn.
Heller ikke Henrik Rasmussen var veldig bekymret.
– Men det er klart det ikke er noen dans på roser å gå fra en stabil inntekt til ingenting. Man tar en stor risiko og det har vært mange bekymringer i startup-livet.
– Heldigvis er vi alle tre litt sånn «det ordner seg nok», skyter Camilla Bull inn.
De er enige om at de alle jobber mer enn tidligere, men at det likevel ikke nødvendigvis føles like slitsomt.
– Det er mye drift også. Jeg driver for eksempel med salg og videoer. Å jobbe med salg er det siste jeg hadde sett for meg at jeg skulle gjøre, sier Bull.
Mekle har fra 1. mai 14 ansatte og har høye ambisjoner.
– Vi vil at folk skal vite at hvis de havner i en konflikt finner det flere veier til rom; de kan bruke advokat eller de kan bruke mekling, sier Horn.
– Vi mener Mekle også har et internasjonalt potensiale. Konfliktløsning er ganske universelt.