Digitalisering av rettshjelp: Testet ut app for barn og unge 

Rettssenteret testet ut prototype på det som skal bli en digital rettshjelpskanal under arrangementer i Oslo og Tromsø.

Rettssenteret i Tromsø (Foto: Rettssenteret)
Rettssenteret i Tromsø (Foto: Rettssenteret)

Rettshjelptiltaket Rettssenteret og advokatfirmaet Haavind arrangerte nylig tre pop-up arrangementer for barn og unge i Oslo og Tromsø. Rundt hundre barn og unge møtte fram for å høre Rettssenteret og 40 frivillige holde foredrag og svare på spørsmål om rettigheter i arbeidslivet.

Brukertesting og intervjuer om digitale løsninger (Foto: Rettssenteret)

Samtidig testet Rettssenteret ut prototypen på det som skal bli en digital rettshjelpskanal for barn og unge, forteller Rettssenterets leder Cathrine Moksness.

– Med en QR-kode kan barn og unge enkelt komme rett inn på en webbasert-applikasjon som stiller ulike spørsmål og veileder brukeren frem til det den lurer på, eller bare er nysgjerrig på å lære mer om, forklarer Moksness.

– Tanken er at barn og unge skal kunne få hjelp selv om de ikke er helt sikre på hva de trenger hjelp med eller hvordan hjelp de trenger. Vårt mål er å treffe ungdommen med et enkelt språk og forståelig navigering, sier hun til Juristen.

Digitaliseringsprosjekt

Moksness tror gode og trygge digitale løsninger blir en helt sentral del av fremtidens rettshjelp. Rettssenteret har derfor satt i gang et digitaliseringsprosjekt, som ledes av Knut-Magnar Aanestad.

Frivillige på plass under et av arrangementene i Oslo (Foto: Rettssenteret)

Aanestad har helt siden han var jusstudent jobbet med teknologi og jus og har i en årrekke ledet digitaliserings- og innovasjonsarbeid i advokatbransjen. De senere årene har han startet ulike legaltech selskaper - sist AI-selskapet Maigon og konsulentselskapet Sebra.

Med i digitaliseringsprosjektet er også Jeanette R. Jetteng, som er leder for brukerinvolvering og design, og Emil Frøyen Vold, som er studentmedarbeider med digitaliseringsekspertise.

Jetteng driver firmaet Meaningmakinglab og Vold er jusstudent som ved siden av studiet har jobbet med teknologi og innovasjon i advokatfirmaet Haavind.

Testing av prototypen under arrangementene i Oslo og Tromsø ga flere tilbakemeldinger forteller Moksness i Rettssenteret.

Fra arrangementet i Tromsø (Foto: Rettssenteret)

– For å treffe best mulig, bygger vi kunnskap om brukerne våre gjennom intervjuer og tidlig brukertesting. Vi jobber med flere typer løsninger og teknologi parallelt. Det første og viktigste er å bygge digitale kanaler hvor barn og unge føler seg tryggere. Videre blir det viktig å veilede til riktig tjenestevei, sier hun.

Integrert teknologi

Moksness forteller at mange av «tjenesteveiene» skal bygges som helt eller delvis digitale løsninger - enten med ulike hjelp-til-selvhjelp-løsninger eller som forberedelser til mer personlig veiledning.

– Så vil vi utvikle gode løsninger for våre juridiske rådgivere, slik at de får tilgang til kunnskap og verktøy. Og ikke minst sikre at samhandlingen mellom brukerne, saksbehandler i første linje og eventuelle rådgivere i videre prosesser, blir så effektiv og sømløs som mulig.

Hun ønsker seg en rettshjelpsmodell der teknologien bygges sammen med modellen.

– Prosessene bør utvikles med teknologi integrert. Ikke som vi så ofte ser, at teknologien tilpasses eksisterende metoder og arbeidsprosesser. Slik kan det bygges en ny og mer effektiv og tilgjengelig rettshjelpsmodell. Det åpner for helt annerledes prosesser, som når alle og som bidrar til raskere løsning av rettshjelpsbehov, sier Moksness.