Hvordan skal dommere utnevnes?

Forslag om at regjeringen ikke skal ha adgang til å gå utenfor innstillinger fra Innstillings­rådet for dommere, men at det gis mulighet til å forkaste innstillingen én gang.

Evaluert

I en evaluering av Innstillingsrådet, gjennomført av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), konkluderes det med at Inns­tillingsrådet i hovedsak fungerer godt, men at det er forbedringsområder blant annet knyttet til rutiner for rekruttering og identifisering av kvalifiserte søkere.

DFØ omtaler også Innstillings­rådet for dommere som et komplisert system med «en finmasket rollefordeling mellom rådet på den ene siden og sekretariatet, Domstol­administrasjonen, domstollederne og Justis- og beredskapsdepartementet på den annen.»

Ifølge DFØ har balansen mellom aktørene endret seg underveis siden 2002, og den har til tider vært noe omstridt, ifølge evalueringen. Det er blant annet enkelte som ønsker å begrense Domstoladministrasjonens innflytelse, og som mener at rådet bør sikres økt uavhengighet ved å få et eget sekretariat, løsrevet fra Domstoladministrasjonen.

Regjeringens innflytelse

Når det gjelder oppnevnelse av medlemmer i Innstillingsrådet for dommere, foreslår Domstolkommisjonen at regjeringen ikke skal stå fritt ved oppnevnelsen av alle medlemmene. Det foreslås at  dommermedlemmene velges av Domstoladmini­strasjonens styre.

«Det innebærer at dommere vil få en mer fremtredende rolle i utnevnelsesprosessen, samtidig som regjeringens innflytelse begrenses», skriver kommisjonen.

Kommisjonen foreslår også at minst én av advokatene i Innstil­lingsrådet oppnevnes etter forslag fra Advokatforeningen.

Når det gjelder oppnevnelsen av de øvrige medlemmene av Innstil­lingsrådet, foreslår kommisjonen at regjeringen skal stå fritt.