Gründere vil gjøre mekling enklere med legal tech

Konflikter og tvister har store kostnader for enkeltpersoner og samfunnet. Hvordan kan teknologi for tvisteløsning bidra til endring, var diskusjonen under legal tech-møte. 

F.v. Merete Nygaard, Angela Askjer, Ragnar Lindefjeld, Sverre Blandhol, Tone Solbakk og Olof Heggemann (Foto: Ole-Martin Gangnes)
F.v. Merete Nygaard, Angela Askjer, Ragnar Lindefjeld, Sverre Blandhol, Tone Solbakk og Olof Heggemann (Foto: Ole-Martin Gangnes)

Kan legal tech løse konflikter? Spørsmålet ble drøftet av et panel jurister under et arrangement onsdag denne uken i regi av Oslo Legal Tech Meetup, miljøet der advokater, gründere og teknologinteresserte møtes for å diskutere hvordan teknologi kan brukes til å innovere og forbedre måten juridiske tjenester tilbys og leveres.

Tema for møtet var om teknologi kan løse konflikter – enten det dreier seg om tvister mellom privatpersoner eller mellom selskaper om formuesgoder, rettigheter og plikter. 

I panelet satt Ragnar Lindefjeld lagdommer i Borgarting og mannen bak Dommerpodden, professor Sverre Blandhol, ekspert på forhandling, konflikthåndtering og mekling, Tone Solbakk, advokat i Schibsted/FINN, Angela Askjer fra Mekle.no, som tilbyr utenrettslig mekling bl.a. ved bruk av teknologi, og Olof Heggemann fra Eperoto, et svensk selskap som estimerer sannsynligheten for å vinne frem med en tvist.

«Kan en "redesign" av hvordan tvister løses bidra til gjøre det enklere å løse konflikter. Kan vi ved å bruke teknologi, ny design og annen innovativ tekning og fremgangsmåte bidra til å løse konflikter utenom rettsapparatet, og/eller bidra til mer effektive løsninger i en rettssak?», het det i innledningen og møteleder Merete Nygaard fra selskapet Lexolve, spurte panelet om de hadde tro på at legaltech kan løse konflikter.

Det kommer an på konflikten og hva man ønsker å oppnå, men teknologien gir mange muligheter var svaret fra deltakerne.

Den underliggende konflikten

– Teknologi i seg selv kan ikke løse konflikter. Teknologi er helt klart et verktøy, men det kan ikke løse den underliggende konflikten, sa Ragnar Lindefjeld.

Angela Askjer ser at teknologien kan hjelpe til med å komme tidlig i gang med å løse en konflikt.

– Det kan også hjelpe til med å få fram det sentrale i en konflikt. Vi har en høy løsningsgrad i Mekle.

Også Sverre Blandhol la vekt på at det spørs hvilket problem man snakker om og hva som er målet med meklingen.

– Det er mange interesser i en mekling. Skal man ha en fortsatt relasjon etter meklingen for eksempel. Derfor kan man ikke si at teknologi kan erstatte mennesker i konfliktløsing. Men teknologiske løsninger kan gjøre mange ting lettere og det kan være tidsbesparende. 

– Mye handler om kommunikasjon. I en tvist er det både oppsider og nedsider og det er det viktig å tydeliggjøre, sa Olof Heggemann, som arbeider i et selskap som har utviklet systemer for å estimerer sannsynligheten for å vinne frem med en tvist.

Ragnar Lindefjeld ble spurt om det er for mye ventetid og prosessskriv i dagens modell for å løse konflikter.

– Slik er prosessen. Det handler om både kapasitet og regler. Men noe som kunne gjøres bedre er interaksjonen mellom bruker og de ulike forbrukertvistenemndene vi har, sa han.

Beslutningsanalyse

Sverre Blandhol pekte på at det kan være vanskelig å vurdere "verdiene" i en tvist når man sitter langt inne i en sak.

– Som advokat jobber man seg gjerne inn i en sak, slik at man kanskje tror mer på saken jo mer man jobber med det. Det er en psykologisk mekanisme der. Da kan teknologi for beslutningsanalyse være til hjelp.  

Advokat Tone Solbakk i Schibsted/FINN fortalte om FINNs rolle i konflikter som kan oppstå i forbindelse med kjøp og salg gjort via FINN, i forbindelse med at FINN starter med å fasilitere pengetransaksjoner på sine markedsplasser.

– Det er noe som gir en verdi for brukerne.

Målet er å unngå konflikter ved handler på deres markedsplasser.