Vil bruke mindre tid på skjemaer
Hun sa opp advokatjobben for å starte «legal tech»-firma. Nå vil Merete Nygaard redusere behovet for juridisk hjelp til enkle utfyllinger av kontrakter og skjemaer.
«Skal husleien inkludere strøm?» Det kan være et spørsmål i en dokumentgenerator som skal hjelpe enten deg eller dine kunder å skreddersy juridiske dokumenter. Hvis svaret er nei, kan kanskje neste spørsmål være «Skal leier tegne eget strømabonnement?»
– Hovedforskjellen fra å fylle ut et vanlig skjema på nett og å bruke vårt verktøy er at vi tilbyr en selvbetjeningsløsning hvor du kan legge inn mer logikk og alternativer i løsningen. Alt dette henger sammen med hvordan avtalen vil bli seende ut til slutt, sier Merete Nygaard.
Det er snart to år siden hun sa opp advokatjobben og startet «legal tech»-firmaet Lawbotics. Siden den gang har hun ansatt flere og jobbet på spreng frem mot lanseringen av en ny softwaretjeneste for dokumenthåndtering. Målet er å gi jurister et verktøy hvor de selv bestemmer reglene, og å redusere behovet for juridisk hjelp til blant annet utfylling av juridiske kontrakter og skjemaer.
– Først må du gjøre jobben med å definere logikken på en avtale. Med vårt produkt skal det være så enkelt som mulig å lage disse malene, så kan du deretter legge inn så mye logikk du ønsker, forklarer Nygaard.
To hovedfunksjoner
Tjenesten består av to hovedfunksjoner: en malbygger og en dokumentgenerator. Man skal kunne bygge egne dynamiske maler, og deretter tilpassede dokumenter på malene. Brukeren skal også kunne forhindre menneskelige feil og individuell formatering i de ferdige dokumentene ved å definere begrensninger. Et viktig poeng er også at hjelpetekst skal kunne guide brukerne til å fylle ut dokumenter korrekt og derfor redusere behovet for juridisk hjelp.
– Dette vil være nyttig i store selskaper som har in-house avdelinger, men også hos store og små advokatfirmaer og offentlig sektor, sier Nygaard, som ser store muligheter i akkurat offentlig sektor.
Hun forteller at de foreløpig bare har solgt til de som kontakter dem, men at de også har vært i dialog med offentlige aktører.
– Jeg skulle nok ønske det var mer tilrettelagt for at det offentlige kunne bidra til innovasjon og at gründerselskaper lykkes ved å bruke sin innkjøpskraft. For eksempel kunne et forslag være at det offentlige måtte dedikere 1 % av innkjøpsbudsjettet sitt til å kjøpe nye løsninger av oppstartsselskaper. Dette ville kanskje bidratt til at det offentlige fikk et større incentiv til å tenke nytt og ta i bruk nye løsninger, sier hun.
Chatbot
I slutten av august lanserte Lawbotics det nye systemet etter å ha latt flere pilotkunder prøve det en stund. De fleste kundene bruker det internt, mens Huseiernes Landsforbund skal bruke produktet til å redusere behovet for juridisk hjelp hos deres medlemmer. Advokat Morten Fæste forteller at de har mange ulike kontrakter og at de bruker mye tid på å hjelpe medlemmene med å fylle ut disse riktig.
Han forteller at programmet skal gjøre det mye enklere for medlemmene å både forstå og fylle ut kontraktene riktig.
– Brukeren skal egentlig bare svare på noen spørsmål. Systemet vil så bruke informasjonen til å fylle inn de ulike punktene i kontrakten, forteller han.
– Vårt mål er selvfølgelig at færre skal ringe og spørre om hjelp med kontraktene. Det skal bli nesten umulig å fylle ut feil, sier han.