Vil bruke mindre tid på skjemaer

Hun sa opp advokatjobben for å starte «legal tech»-firma. Nå vil Merete Nygaard redusere behovet for juridisk hjelp til enkle utfyllinger av kontrakter og skjemaer.

Merete Nygaard
Det er snart to år siden Merete Nygaard sa opp advokatjobben og startet «legal tech»-firmaet Lawbotics (Foto: Lawbotics)

«Skal husleien inkludere strøm?» Det kan være et spørsmål i en dokumentgenerator som skal hjelpe enten deg eller dine kunder å skreddersy juridiske dokumenter. Hvis svaret er nei, kan kanskje neste spørsmål være «Skal leier tegne eget strømabonnement?» 

– Hovedforskjellen fra å fylle ut et vanlig skjema på nett og å bruke vårt verktøy er at vi tilbyr en selvbetjeningsløsning hvor du kan legge inn mer logikk og alternativer i løsningen. Alt dette henger sammen med hvordan avtalen vil bli seende ut til slutt, sier Merete Nygaard. 

Det er snart to år siden hun sa opp advokatjobben og startet «legal tech»-firmaet Lawbotics. Siden den gang har hun ansatt flere og jobbet på spreng frem mot lanseringen av en ny softwaretjeneste for dokumenthåndtering. Målet er å gi jurister et verktøy hvor de selv bestemmer reglene, og å redusere behovet for juridisk hjelp til blant annet utfylling av juridiske kontrakter og skjemaer. 

– Først må du gjøre jobben med å definere logikken på en avtale. Med vårt produkt skal det være så enkelt som mulig å lage disse malene, så kan du deretter legge inn så mye logikk du ønsker, forklarer Nygaard. 

To hovedfunksjoner

Tjenesten består av to hovedfunksjoner: en malbygger og en dokumentgenerator. Man skal kunne bygge egne dynamiske maler, og deretter tilpassede dokumenter på malene. Brukeren skal også kunne forhindre menneskelige feil og individuell formatering i de ferdige dokumentene ved å definere begrensninger.  Et viktig poeng er også at hjelpetekst skal kunne guide brukerne til å fylle ut dokumenter korrekt og derfor redusere behovet for juridisk hjelp. 

– Dette vil være nyttig i store selskaper som har in-house avdelinger, men også hos store og små advokatfirmaer og offentlig sektor, sier Nygaard, som ser store muligheter i akkurat offentlig sektor.

Advokat Morten Fæste forteller at de har mange ulike kontrakter og at de bruker mye tid på å hjelpe medlemmene med å fylle ut disse riktig (Foto: HL)

 

Hun forteller at de foreløpig bare har solgt til de som kontakter dem, men at de også har vært i dialog med offentlige aktører. 

– Jeg skulle nok ønske det var mer tilrettelagt for at det offentlige kunne bidra til innovasjon og at gründerselskaper lykkes ved å bruke sin innkjøpskraft. For eksempel kunne et forslag være at det offentlige måtte dedikere 1 % av innkjøpsbudsjettet sitt til å kjøpe nye løsninger av oppstartsselskaper. Dette ville kanskje bidratt til at det offentlige fikk et større incentiv til å tenke nytt og ta i bruk nye løsninger, sier hun. 

Chatbot

I slutten av august lanserte Lawbotics det nye systemet etter å ha latt flere pilotkunder prøve det en stund. De fleste kundene bruker det internt, mens Huseiernes Landsforbund skal bruke produktet til å redusere behovet for juridisk hjelp hos deres medlemmer. Advokat Morten Fæste forteller at de har mange ulike kontrakter og at de bruker mye tid på å hjelpe medlemmene med å fylle ut disse riktig. 

Han forteller at programmet skal gjøre det mye enklere for medlemmene å både forstå og fylle ut kontraktene riktig. 

– Brukeren skal egentlig bare svare på noen spørsmål. Systemet vil så bruke informasjonen til å fylle inn de ulike punktene i kontrakten, forteller han. 

– Vårt mål er selvfølgelig at færre skal ringe og spørre om hjelp med kontraktene. Det skal bli nesten umulig å fylle ut feil, sier han.