– Behov for flere jurister i NAV

I foredraget «Med advokat på slep til NAV» under Arendalsuka snakket advokat Gro Sandvold om sin erfaring med å hjelpe klienter i vanskelige møter med NAV. 

Gro Sandvold
– Det kan faktisk være avgjørende å ha en advokat å støtte seg på for å orke og holde ut og nå frem med sin rett, sier Gro Sandvold (Foto: Juristforbundet)

Hun forteller at hennes klienter sliter med usynlige sykdommer som psykiske lidelser, muskel-, og skjelettplager og utmattelsessyndrom, og at de opplever møtet med NAV som en kamp om troverdighet. 

– På spørsmål om man må bruke advokat for å få det man har krav på fra NAV, vil jeg svare at det ikke burde være en nødvendighet. Men etter 15 år ser jeg at en rekke enkelttilfeller som forteller meg at det er et stort behov, og det kan faktisk være avgjørende å ha en advokat å støtte seg på for å orke og holde ut og nå frem med sin rett, sa hun til forsamlingen. 

Sandvold mener at lovgiver har ment at det ikke bør være nødvendig med advokat for å vinne frem med sin rett. Hun påpeker at forvaltningsloven pålegger NAV både utredningsplikt, men også veiledningsplikt overfor sine brukere som henvender seg for hjelp.  

– Og det er ikke bare med tanke på veiledning om hvilke ytelser man kan søke om jeg tenker på. Det gjelder også å få frem opplysninger om hvilke dokumenter man må legge frem og hvilke vilkår er det som skal være oppfylt.  

Sandvold mener mange klagesaker kunne vært unngått dersom brukerne fikk disse opplysningene tidlig. 

– Behov for jurister 

Sandvold har selv tidligere vært ansatt i trygderetten og trekker frem mangel på tid og ressurser som en utfordring. 

– Det er et stort tidspress med mange saker som skal løses på kort tid, sier hun. 

– Folkehelsetrygdloven inneholder kompliserte og skjønnsmessige vilkår, og det er et stort behov for god og grundig opplæring av saksbehandlerne. 

Sandvold mener det er et klart behov for flere dyktige jurister så brukerne får forsvarlig behandling og for at loven skal tolkes riktig. Hun mener også det er viktig å skille mellom de ulike brukergruppene hos NAV:  

– Det kan ikke forventes at utmattede og resignerte enkeltpersoner skal orke å stå i dette alene, og derfor er det viktig for meg at NAV makter å skille mellom brukergruppene. La oss ta søkere av dagpenger som et eksempel: deres eneste lyte er at de lider av arbeidsledighet men de er friske og raske og klare for å gå ut i jobb så raskt det er en jobb de kan ta. Disse har en helt annen forutsetning for å ivareta sine rettigheter enn en person med ME, store angstproblemer, dype depresjoner, og omfattende smertetilstander. Da er det ikke like godt å konsentrere seg om å skrive en god klage, sier Sandvold. 

– Tillit avgjørende 

Katrine Bratteberg, jurist i NAV, snakket også til forsamlingen etter Sandvolds foredrag. Bratteberg sitter også i Juristforeningen hos Arbeids-, og velferdsetaten og er nestleder i seksjonen for statsansatte jurister. 

– NAV er den etaten alle av oss kommer i kontakt med gjennom livet, og tillit på feltet er helt avgjørende, sa hun. 

Bratteberg påpeker som Sandvold mangel på juridisk kompetanse, både med tanke på opplæring, men også med tanke på antall jurister. 

– Det er omtrent 600 jurister som jobber i NAV. Ikke alle kontoret har jurister, men de er heller klumpet sammen på noen steder. Dette mener jeg er en svakhet for etaten, sier hun.