Vil du jobbe med nytt regelverk for viderebruk av offentlige data og bidra til morgendagens innovasjoner?

Avdeling for IT- og forvaltningspolitikk - Sekretariatsleder

Søknadsfrist
 
Om stillingen
Det er ledig ett engasjement som utvalgets sekretariatsleder. Engasjementet er på 1 år med mulighet for inntil 1 års forlengelse. Kommunal- og distriktsdepartementet har oppnevnt et utvalg for helhetlig regulering av viderebruk av offentlig informasjon (data). Utvalget skal levere sin utredning innen 15. februar 2023, men utsatt frist kan bli aktuelt. Utvalget skal bistås av et sekretariat, som du vil bli en del av, med 2 årsverk.
For nærmere beskrivelse av utvalgets sammensetning og mandat vises det til pressemelding i forbindelse med oppnevning av utvalget. 
Utvalget skal levere sin rapport i form av en NOU (Norsk Offentlig Utredning).
 
Utvalget
Utvalget skal foreslå en helhetlig regulering av viderebruk av offentlig informasjon (data). Et slikt regelverk vil støtte opp under innovasjon basert på deling av data, med både samfunnsmessige og næringsmessige gevinster. Utvalget skal også vurdere om det bør etableres en tilgjengeliggjøringsplikt for utvalgte typer offentlig informasjon, noe som vil innebære at en før tilgjengeliggjøring må vurdere aktuelt innhold opp mot eventuelle rettslige skranker som personvern og immaterielle rettigheter.
Se fullt mandat her: Link til mandat
Utvalget har 10 medlemmer. Medlemmene har en bred faglig bakgrunn og kompetanse. Foruten kompetanse innen forvaltningsretten og andre relevante juridiske rettsområder, har medlemmene særlig kompetanse innen deling av data, informatikk/teknologi, innovasjon, økonomi og pressens rolle i et informasjonssamfunn. Medlemmene kommer fra både offentlig og privat sektor, og er bosatt i hele landet.
Søknadsfrist: 16. februar 2022

 

Du får jobbe med

Sekretariatet skal bidra til at utvalget levere et produkt av høy kvalitet.

Arbeidsopggaver

  • ansvar for sekretariatet, og du har sammen med utvalgsleder hovedansvar for fremdriften i arbeidet
  • sekretariatet skal blant annet innhente informasjon, utarbeide diskusjonsnotater, bistå utvalget med utredning og analyse, skrive og ferdigstille utvalgets rapport med å utforme lovforslag med kommentarer
  • koordineringsansvar, med overordnet ansvar for økonomioppfølging
  • ansvar for organisering av møter i utvalget  - tematisk og praktisk

Sekretariatet er faglig uavhengig av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, men med administrativ tilknytning og tilsetting i departementet.

Vi søker deg som

Nødvendige kvalifikasjoner

  • juridisk embetseksamen/mastergrad i rettsvitenskap 
  • god kunnskap om forvaltningsrettsområdet, herunder offentleglova
  • utredningserfaring 
  • meget god skriftlig formuleringsevne

Ønskelige kvalifikasjoner

  • erfaring fra andre rettsområder som faller inn under utvalgets mandat og relevante EU-rettsakter
  • erfaring fra regelverksutvikling
  • erfaring fra utvalgsarbeid vil være en fordel
  • gode resultater fra studiet
  • erfaring fra utvalgsarbeid vil være en fordel

Personlige egenskaper

Vi tror du vil trives om du:

  • har gode analytiske evner
  • har god muntlig formidlingsevne
  • kan forstå og formidle komplekse problemstillinger
  • er god til å planlegge arbeidsprosesser
  • er strukturert og jobber effektivt under press
  • har god gjennomføringsevne

Det vil være mye samhandling på tvers med utvalget og sekreteriatet, så det er en fordel om du trives å omgås andre og er god på mellommenneskelige relasjoner.

Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.

Vi tilbyr

Vi ønsker deg velkommen inn i et arbeidsfellesskap med dyktige kolleger som er stolte av jobben sin.

Vi tilbyr:

  • En spennende jobb i et sterkt fagmiljø
  • Utfordrende og samfunnsnyttige oppgaver
  • Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
  • Arbeidsplass sentralt i Oslo sentrum, med mulighet for fjernarbeid
  • Gode forsikrings- og pensjonsordninger, med automatisk medlemskap i Statens pensjonskasse
  • Fleksibel arbeidstid
  • Mulighet for trening i arbeidstiden

Noe reisevirksomhet må påregnes.

Lønn: Sekretariatsleder lønnes som seniorrådgiver/utredningsleder fra kr. 800.000 - kr 1 000 000 pr. år. Stillings- og lønnsplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner. For spesielt godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.

Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse. 

Sikkerhetsklarering: Tilsetting skjer under forutsetning at søker kan bli sikkerhetsklarert på nivå BEGRENSET og autorisert. 

Les mer om sikkerhetsklarering på nettsidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet

Slik søker du

Søknad sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" øverst på denne siden. Legg ved vitnemål og eventuelle attester.

Et godt arbeidsmiljø er preget av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke - uansett alder, kjønn, funksjonsevne, etnisk bakgrunn, seksuell legning eller hull i CV. Arbeidsforholdene vil bli lagt til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.

Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.

Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

SØK HER