Vil du bidra i utforming av morgendagens velferdspolitikk og delta i utredningsarbeidet om offentlig finansierte velferdstjenester?

Kommunal- og distriktsdepartementet

Søknadsfrist

Vi søker samfunnsøkonom og jurist til sekretariatet til et nylig nedsatt utvalg som skal utrede offentlig finansierte velferdstjenester. Om stillingene: Den 12. august 2022 oppnevnte regjeringen et offentlig utvalg som skal utrede hvordan kommersielle aktører i velferdstjenestene kan utfases i ulike skattefinansierte velferdstjenester. Utvalget skal levere sin sluttrapport i form av en NOU til Kommunal- og distriktsdepartementet innen 1. juni 2024. Det er ledig to engasjementer i utvalgets sekretariat, hvorav en samfunnsøkonom (seniorrådgiver) og en jurist (førstekonsulent/rådgiver). Begge stillinger varer til 30. juni 2024. Det er ønskelig med snarlig tiltredelse. Les mer om utvalget og mandatet på regjeringen.no. Se også veileder for utvalgsarbeid i staten for mer informasjon.

Arbeidsoppgaver

Sekretariatet skal bidra til at utvalget kan levere et produkt av høy kvalitet.

Du vil bistå utvalget med juridiske eller samfunnsøkonomiske utredninger og analyser, utarbeide diskusjonsnotater, skrive tekst og sammenstille underlagsmateriale for utvalget, skrive og ferdigstille utvalgets rapport, herunder utforme forslag til anbefalinger.

Den som ansettes som jurist må også påregne administrative oppgaver som planlegging og organisering av møter og reiser, skriving av møtereferater, innsynsforespørsler, dokumenthåndtering og økonomioppfølging.  

Noe reisevirksomhet må påregnes.

Sekretariatet er faglig uavhengig av Kommunal- og distriktsdepartementet, men med administrativ tilknytning og ansettelse i departementet.

Kvalifikasjoner

For begge stillinger kreves det

  • Mastergrad i rettsvitenskap eller samfunnsøkonomi
  • Kunnskap om velferdssektorene
  • God forvaltningskunnskap
  • Meget god skriftlig og muntlig formidlingsevne

For stilling som samfunnsøkonom kreves erfaring med forvaltningsanalyser og god kompetanse innen samfunnsøkonomiske analyser og statistikk. Du må også ha erfaring med bestilling av samfunnsøkonomiske utredninger.

For stilling som jurist kreves det kompetanse innen EØS-rett og anskaffelsesregelverket. Nyutdannede jurister med spesialisering innen EØS-rett og anskaffelsesregelverket kan også søke stillingen.

For begge stillinger er det ønskelig med

  • erfaring fra utvalgsarbeid eller erfaring fra arbeid innen utvalgets mandat  
  • god samfunnsforståelse og innsikt i forholdet fag – politikk.
  • kjennskap til politiske prosesser og organisering av offentlig forvaltning

Vi ser etter kandidater med gode analytiske evner og som kan formidle komplekse problemstillinger både skriftlig og muntlig. Du trives både med selvstendig arbeid og teamarbeid. Du har god gjennomføringsevne, er god til å planlegge arbeidsprosesser, er strukturert og jobber effektivt under press.

Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.

Utdanning og erfaring må dokumenteres med CV, vitnemål og attester.

Hva kan vi tilby deg?

Vi kan tilby en arbeidshverdag med engasjerende faglig problemstillinger innen et område med stor politisk oppmerksomhet. Du vil få mulighet til å påvirke beslutninger og verdifull erfaring for din videre karriere.   

Vi kan også tilby deg:

  • Gode forsikrings- og pensjonsordninger, med automatisk medlemskap i Statens pensjonskasse
  • Godt og inkluderende arbeidsmiljø, med blant annet bedriftsidrettslag og varierte tilbud, ulike sosiale arrangementer og mulighet for trening i arbeidstiden

Lønn: Stillingen som samfunnsøkonom lønnes som seniorrådgiver fra kr 650.000–850.000 pr år.

Stilling som jurist lønnes som førstekonsulent/rådgiver fra kr 550.000–650.000 pr år.  Nyutdannede jurister med spesialisering innen EØS-rett og anskaffelsesregelverket kan søke stilling som førstekonsulent.

Stillings- og lønnsinnplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner. For særlig kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes.

Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse. 

Slik søker du

Søknad sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" øverst på denne siden.

Et godt arbeidsmiljø er preget av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke - uansett alder, kjønn, funksjonsevne, etnisk bakgrunn, seksuell legning eller hull i CV. Arbeidsforholdene vil bli lagt til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.

Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.

Vi samarbeider med Meditor for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.

I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Du vil i så fall bli orientert om dette.

Kontaktpersoner

For nærmere opplysninger om stillingene kan du kontakte sekretariatsleder Cecilia Dinardi, tlf 47811646 eller avdelingsdirektør Asgeir Fløtre, tlf 93086134. 

Om Kommunal- og distriktsdepartementet

Departementet har ca 380 ansatte og er sekretariat for kommunal- og distriktsministeren og øvrig politisk ledelse.

Departementet (KDD) har ansvar for boligpolitikk, plan- og bygningsloven, arbeid med FNs bærekraftsmål, kart- og geodatapolitikken, kommuneøkonomi og lokalforvaltning, IKT- og forvaltningspolitikk, elektronisk kommunikasjon, regional- og distriktspolitikk, det administrative ansvaret for fylkesmennene, valgjennomføring, politikken overfor samer og nasjonale minoriteter, statlig arbeidsgiverpolitikk og statlig bygg- og eiendomsforvaltning. 

Departementet har en rekke underliggende etater og virksomheter.

Avdeling for IT- og forvaltningspolitikk
Avdelingen har koordineringsansvaret for forvaltningspolitikken og IT-politikken, for deler av personvernpolitikken og for elektronisk kommunikasjon. Ansvaret omfatter blant annet arbeidet med digitalisering og innovasjon i offentlig sektor, personopplysningsforskriften og administrativt ansvar for Datatilsynet og for Personvernnemda. Avdelingen har også ansvar for etatsstyringen av Digitaliseringsdirektoratet og av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. 


Søknadsfrist: 19. oktober 2022

Arbeidsgiver: Kommunal- og distriktsdepartementet

Kommune: Oslo

Omfang: Heltid (2 stillinger)

Varighet: Engasjement

Arbeidssted: Kommunal- og distriktsdepartementet

SØK HER