Rådgiver i byggeprosesseksjonen

Vil du delta i rettsutviklingen på et viktig fagområde? 

Søknadsfrist

Om stillingen: Byggeprosesseksjonen har ledig stilling som rådgiver. Seksjonen forvalter byggesaks- og gjennomføringsdelen av plan- og bygningsloven, og byggesaksforskriften. Hovedoppgaven til seksjonen er å følge, evaluere og utvikle tiltak og virkemidler som gir forutsigbar og effektiv gjennomføring av byggeprosesser, og som sikrer kvalitet i det som bygges. Målsetningen er forståelige krav som understøtter digitalisering, god samhandling og rettsikkerhet. Som øverste bygningsmyndighet behandler seksjonen klagesaker og omgjøringsbegjæringer og veileder statsforvaltere, kommuner, næringsliv og privatpersoner om regelverket. Seksjonen har også midlertidig ansvar for forvaltning av eierseksjonsloven, borettslagsloven og husleieloven. Seksjonen består nå av 12 engasjerte og faglig dyktige medarbeidere. Det er stor grad av samhandling innad i seksjonen og på tvers av seksjoner i Bolig- og bygningsavdelingen. Seksjonen samhandler også med andre avdelinger i KDD, andre departement, Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), Statsforvaltere og Regjeringsadvokaten. 

Arbeidsoppgaver

Du vil være med på å utføre rollen departementet har som øverste bygningsmyndighet, og bidra til å utvikle regelverket til det beste for brukere og samfunn i et svært kompetent fagmiljø.

Konkrete arbeidsoppgaver vil være å 

  • levere forvaltningsavgjørelser og lov- og forskriftstolkninger med høy grad av presisjon innenfor tidsfrister
  • bistå Regjeringsadvokaten i rettssaker 
  • bidra i lov- og forskriftsarbeid 
  • holde foredrag om fagfeltet, internt og eksternt 
  • levere på oppgaver knyttet til det å være faglig sekretariat for politisk ledelse
  • bistå i den faglige dialogen med underliggende etater

Vi søker deg som

Nødvendige kvalifikasjoner

  • Fullført master i rettsvitenskap
  • Minst 3 års relevant arbeidserfaring
  • Kunnskap og erfaring fra arbeid med forvaltningsrett
  • Svært god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk 

Ønskelige kvalifikasjoner

  • Kunnskap og erfaring fra arbeid med plan- og bygningsrett
  • Erfaring fra offentlig sektor, gjerne fra departement, statsforvalter eller større kommuner
  • Det er en fordel om du behersker nynorsk skriftlig

Personlige egenskaper

Vi søker deg som

  • har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • håndterer ulike oppgaver av ulik kompleksitet og innenfor tidsfrister
  • har evne til å jobbe analytisk, strukturert og grundig
  • er selvstendig og løsningsfokusert
  • er mål- og resultatorientert med stor gjennomføringsevne
  • har god rolleforståelse

Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.

Utdannelse og erfaring må dokumenteres med CV, vitnemål og attester.

Vi tilbyr

Vi ønsker deg velkommen inn i et arbeidsfellesskap med dyktige kolleger som er stolte av jobben sin. Vi tilbyr

  • En spennende jobb i et sterkt fagmiljø
  • Fleksibel arbeidstid, sommertid og betalt overtid
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse med gode låne-, forsikrings- og pensjonsordninger.
  • Mulighet for trening i arbeidstiden
  • Et aktivt sosialt miljø med mange tilbud, eget bedriftsidrettslag og bedriftshelsetjeneste

Lønn: Stillingen lønnes som stillingsbetegnelse Rådgiver fra kr 580 000 - 620 000 pr år. Stillings- og lønnsinnplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner. Det kan være mulig med høyere lønn for særskilt kvalifiserte søkere.

Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse. 

Autorisasjon: Ansatte i Kommunal- og distriktsdepartementet må kunne autoriseres for tilgang til informasjon BEGRENSET etter sikkerhetsloven. Les mer om autorisasjon her.

Slik søker du

Søknad sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" øverst på denne siden.

Et godt arbeidsmiljø er preget av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke - uansett alder, kjønn, funksjonsevne, etnisk bakgrunn, seksuell legning eller hull i CV. Arbeidsforholdene vil bli lagt til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.

Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.

Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

KDD samarbeider med Meditor for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.

I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.

Kontaktperson: For nærmere opplysninger om stillingen, kontakt Karen Marie Glad, avdelingsdirektør, på tlf: 98236577 eller e-post: Karen-Marie.Glad@kdd.dep.no

For nærmere opplysninger om rekrutteringsprosessen, kontakt Rekrutteringsrådgiver i DSS, Annabel Tveit, på tlf: 97959303 eller e-post: Annabel.Tveit@dss.dep.noTorbjørn Tandberg

KDD

Om oss

Kommunal- og distriktsdepartementet har ca 380 ansatte og er sekretariat for kommunal- og distriktsministeren og øvrig politisk ledelse.

Departementet (KDD) har ansvar for boligpolitikk, plan- og bygningsloven, arbeid med FNs bærekraftsmål, kart- og geodatapolitikken, kommuneøkonomi og lokalforvaltning, IKT- og forvaltningspolitikk, elektronisk kommunikasjon, regional- og distriktspolitikk, det administrative ansvaret for statsforvalterne, valggjennomføring, politikken overfor samer og nasjonale minoriteter, statlig arbeidsgiverpolitikk og statlig bygg- og eiendomsforvaltning. Departementet har en rekke underliggende etater og virksomheter.

Bolig- og bygningsavdelingen har ansvaret for å følge opp regjeringens bolig‑ og bygningspolitikk.

Regjeringen har fire hovedmål:

  • Sikre bygg og bærekraftig byggevirksomhet
  • Effektive og digitale byggeprosesser
  • Tilgang på egnede boliger i hele landet 
  • Balansert regulering av rettigheter og plikter ved leie og eie av boliger

Staten sørger for gode rammer for bolig- og bygningssektoren gjennom å utvikle og forvalte regelverk, økonomiske ordninger og kunnskap. Det er kommunene som iverksetter bolig- og bygningspolitikken lokalt, mens det i hovedsak er private som prosjekterer, bygger, finansierer, selger, forvalter og vedlikeholder bolig- og bygningsmassen.

Avdelingen har ansvaret for tre underliggende etater: Husbanken, Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) og Husleietvistutvalget.

Spørsmål om stillingen

Karen Marie Glad
Avdelingsdirektør
98 23 65 77
karen-marie.glad@kdd.dep.noSøk stillingen

Søknadsfrist: 16. oktober 2023
Arbeidsgiver: Kommunal- og distriktsdepartementet
Kommune: Oslo
Omfang: Heltid
Varighet: Fast
Arbeidssted: Akersgata 59, 0180 Oslo

SØK HER!