Rådgiver

- har du HR-kompetanse og interesse innen arbeidsrett?

Søknadsfrist

Som følge av at en av våre kollegaer går av med pensjon, søker stab HR/HMS i Politiets utlendingsenhet (PU) en ny kollega i fast stilling som rådgiver. Vi ønsker en engasjert og dyktig jurist med gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. 

Stab HR/HMS er direkte underlagt sjef PU. Staben er en av fire, i tillegg til fire avdelinger, og består for tiden av ni medarbeidere herunder HMS-leder og en arbeidsrettsjurist. Staben ledes av HR-direktør. 

Stab HR/HMS har ansvar for utviklingsprosesser innen strategisk HR hvor rekruttering, HMS, arbeidsrett, personal- og lønnspolitikk står sentralt. Videre ivaretar staben løpende personalforvaltning, herunder forvalter tilhørende lov- og avtaleverk. Staben har også ansvar for lederstøtte, samt opplæring og veiledning av PUs ledere. 

Vi ser etter deg som har erfaring fra HR, og som ønsker å videreutvikle deg innenfor et bredt spekter av HR-faglige oppgaver og arbeidsrett.

Den som tilsettes vil bistå og samarbeide tett med vår arbeidsrettsjurist, samt inngå som en av fire HR-kontakter. HR-kontaktene har ansvar for den daglige oppfølgingen av HR-porteføljen i sine respektive avdelinger. HR-kontaktene har flere sammenfallende arbeidsoppgaver og samarbeider tett. 

Er dette stillingen for deg? 

Vi ber deg om å vedlegge vitnemål og attester til din søknad. Søknader uten dette vil ikke vurderes.

Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.

Dette ser vi etter hos en ny medarbeider

Vi ønsker en engasjert og dyktig jurist med gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. Vi ser etter deg som har erfaring fra HR, og som ønsker å videreutvikle deg innenfor et bredt spekter av HR-faglige oppgaver og arbeidsrett. 

Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet. Videre søker vi etter deg som til enhver tid opptrer profesjonelt og fungerer som en god ambassadør for politiet gjennom dine holdninger og handlinger i det daglige arbeidet. I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.

Politi og sivil

Arbeidsoppgaver

  • HR-kontakt for egen avdeling, herunder rådgivning til og veiledning av ledere innenfor rekruttering, permisjoner, sykefravær, bemanning m.m.
  • Bistå arbeidsrettsjurist med oppfølging av juridiske problemstillinger herunder varslings-, konflikt- og disiplinærsaker
  • Bistå med rådgivning og saksbehandling av juridiske problemstillinger innenfor HRs øvrige ansvarsområder

Stillingen vil bli tillagt andre oppgaver ved behov.

Collage med bilder fra politiets hverdag

Kvalifikasjoner

Dette må du ha for å være kvalifisert:

  • Master i rettsvitenskap eller juridiske embetseksamen. Karakterer vil bli vektlagt.
  • Minst tre års relevant arbeidserfaring fra HR-arbeid, fortrinnsvis også med arbeidsrettslige problemstillinger
  • God digital kompetanse 
  • Meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk, herunder evne til å fremstille kompleks informasjon på en lettfattelig måte. Du må påregne å bli prøvet i dette i løpet av ansettelsesprosessen.

Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres på konfidensielt (K). Sikkerhetsklarering må foreligge før tiltredelse. 

Det er også ønskelig med:

  • Erfaring fra HR-arbeid i offentlig/statlig virksomhet

Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.

Ved å søke stilling i politiet samtykker du til at det foretas en skikkethetsvurdering før et eventuelt intervju.

Personlige egenskaper

  • Serviceinnstilt med gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • Strukturert, ansvarsbevisst, nøyaktig og effektiv
  • Evne til å skape resultater både gjennom selvstendig arbeid og team
  • God utholdenhet og gjennomføringsevne
  • Evne til å takle stor arbeidsmengde og motstand, også over tid

Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.

Politi i bybilde

Dette kan vi tilby om du velger oss

  • Stillingen lønnes som rådgiver (stillingskode 1434) med årslønn: fra kr. 600.000 - 680.000 brutto per år. 
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her
  • Gode arbeidsbetingelser (dagtid med sommer- og vintertid, fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden)
  • Sentral beliggenhet på Tøyen, med gangavstand til buss, t-bane og Oslo sentrum

Mangfold i politiet

Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling. 
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.

Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her

Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Se video her!

Slik søker du

Du søker ved å skrive et kort søknadsbrev, registrere utfyllende CV og legge ved relevante vitnemål og attester.

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.

Om oss

Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.

Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), European Travel Information and Authorisation System (ETIAS) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde. 

Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på http://www.politiet.no/.

En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.

Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ Stab HR/HMS, Postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.

Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.
 

Spørsmål om stillingen

Kristin Fiksdal Eide
HR-direktør
+47 404 67 233

Søk stillingen

Søknadsfrist: 31. juli 2025
Arbeidsgiver: Politiets utlendingsenhet
Kommune: Oslo
Omfang: Heltid
Varighet: Fast
Arbeidssted: Økernveien 11-13, 0653 Oslo