Kommuneadvokat
Hammerfest kommune
Hammerfest kommune er en robust, livskraftig og attraktiv kommuneVi bruker aktivt våre verdier – raus, sprek og samspilt – for å skape gode tjenester for brukere, innbyggere og samarbeidspartnere. Våre hovedoppgaver er å bidra til god samfunnsutvikling, levere velferdstjenester til innbyggerne og legge til rette for lokaldemokratiet. Kommunen yter tjenester til innbyggere og brukere i ulike livsfaser.Vi forventer at våre medarbeidere skal være bevisste på ansvaret for kommunens samfunnsoppdrag, og oppmerksomme på sin betydning for brukernes opplevelse. Vi utvikler kvalitet og effektivitet i tjenestetilbudet gjennom et samarbeid mellom de folkevalgte, lederne og de ansatte.
Jobbe og bo i Hammerfest
Velkommen til Hammerfest, en spennende kommune med en kreativ og entusiastisk befolkning. Sammen har vi alle muligheter for å skape et godt lokalsamfunn og et godt sted å bo!
Nyttige nettsteder å besøke:
- Jobb hos oss
- Hammerfestby
- Innbyggere i Finnmark tilbys nedskriving av studielån
- Tiltakssonen skatt
Om arbeidsstedet
Avdelingen består av politisk sekretariat, kommuneadvokat, og juridisk rådgiver. Stillingen er fysisk lokalisert i Hammefest rådhus, her sitter flere fagmiljøer samlet. I kommunedirektørens stab er vi en fin gjeng med engasjerte medarbeidere som jobber for administrativ og politisk ledelse i Hammerfest kommune.
Vi møtes gjerne for sosiale aktiviteter på fritiden og vårt gode humør gjenspeiles blant annet i de årlige nissestrekene.
Vi ønsker deg velkommen til oss!
Arbeidsoppgaver
Kommuneadvokaten håndterer rettslige krav på vegne av kommunen, representerer kommunen i saker som er til behandling i domstolene og har ansvar for utredning av juridiske spørsmål for kommunen og kommunens virksomheter.
Av andre arbeidsoppgaver som ligger til stillingen er saksbehandling av klager og gjennomføring av møter i klagenemnda, kurs og opplæring i sentrale rettsområder, deltakelse i eksterne forhandlinger, interne arbeidsgrupper og generelle råd og veiledning i juridiske spørsmål.
I tillegg har stillingen faglig ansvar for juridisk rådgiver og utfører ellers andre arbeidsoppgaver etter leders nærmere bestemmelse.
Det må påregnes noe arbeid ut over ordinær arbeidstid i forbindelse med avvikling av møter.
Kvalifikasjonskrav
Utdanning
- Juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap
- Advokatbevilling
Vennligst benytt vitnemålsportalen til dokumentasjon av høyere utdanning
Ferdigheter
- Relevant praksis og erfaring
- Kunnskap om sentralt lovverk innenfor kommunal sektor
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne, din søknad må gjenspeile dine skriftlige egenskaper
- Gode relasjons- samarbeids- og kommunikasjonsferdigheter
- Gode IKT-kunnskaper og erfaring med elektronisk saks- og arkivsystem er en fordel
Personlige egenskaper
- Vi ønsker en selvstendig medarbeider med god vurderingsevne som kan håndtere flere oppgaver samtidig
- Vi forventer at du er pålitelig og nøyaktig, og at du har orden og ryddighet både i ting, saker og relasjoner
- Du er strukturert, har evne til å prioritere og ta beslutninger, og drive effektiv saksbehandling
Dette tilbyr vi
Tilsetting skjer på de vilkår og med de plikter som følger av lov, tariffavtale og reglementer.
- Gode forsikrings- og pensjonsordninger. Her finner du informasjon om offentlig tjenestepensjon
- Gode muligheter for videre- og etterutdanning
- Eget introduksjonsprogram for nyansatte
- Lønn etter avtaleverk
- Mulighet for dekning av flytteutgifter mot bindingstid
Kontaktopplysninger
- Flere opplysninger om stillingen får du ved å henvende deg til assisterende rådmann Elisabeth Paulsen telefon 481 38 033
- For hjelp til utfylling av CV kan Jobbnorge kontaktes på telefon 75 54 22 20.
Generell informasjon
I henhold til offentlighetsloven § 25 kan opplysninger om søker bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Søknad, CV og vedlegg sendes elektronisk.
Søknadsfrist: 21. august 2022
Arbeidsgiver: Hammerfest kommune
Kommune: Hammerfest
Omfang: Heltid
Varighet: Fast
Arbeidssted: Sentraladministrasjonen Rådhuset