Jurister
Byrådsavdeling for helse og omsorg og byrådsavdeling for sosiale tjenester, Trondheim kommune
SØK HER
Din juridiske spisskompetanse er etterspurt: Bli en sentral strategisk rådgiver og lovmessig bindeledd i hjertet av Trondheim kommunes viktigste helse-, sosial- og velferdstjenester!
Byrådsavdeling for helse og omsorg og byrådsavdeling for sosiale tjenester har ledige stillinger som juridisk rådgiver, og søker etter rådgivere til to faste 100 prosent stillinger. Byrådsavdelingene er administrative staber for byråd for helse og omsorg og byråd for sosiale tjenester. Avdelingene består av engasjerte rådgivere og ledes av administrative ledere direkte underlagt sine kommunaldirektører.
Byrådsavdelingene er bindeleddet mellom byrådet og organisasjonen. Avdelingene har ansvar for å utarbeide solide beslutningsgrunnlag og sikre implementering av politiske vedtak i organisasjonen, som består av et omfattende spekter av tjenester til kommunens innbyggere; hjemmetjenester, helse- og velferdssenter, helsehus og legetjenester, barne- og familietjenester, psykisk helse- og rustjenester, bo- og aktivitetstilbud, tjenester til flyktninger, og arbeid og velferd. Byrådsavdelingene må ha juridisk kompetanse særlig knyttet til helse- og sosiallovgivningen, kommuneloven, offentlighetsloven, forvaltningsloven, personopplysningsloven, anskaffelsesregelverk og andre lover og regler som regulerer virksomheten og tjenestene som ytes.
Vi søker nå etter jurister som vil ha en sentral rolle i å utarbeide saksunderlag og saksfremlegg til byrådet og bystyret, samt gi juridiske råd til kommunaldirektøren. Dette vil innebære å gjøre juridiske vurderinger, tolke lover og regelverk og gi råd i komplekse saker. Fremtidens tjenester i kommunene står overfor betydelige utfordringer, og vi har et stort behov for bærekraftig omstilling og innovasjon. I våre byrådsavdelinger jobber vi strategisk med dette gjennom mange ulike program og prosjekter. Som jurist hos oss vil du også få mulighet til å bidra i viktig utviklings- og innovasjonsarbeid.
Vi ønsker at du i søknaden opplyser om du søker på en eller begge stillinger.
Søknadsfrist: 04.01.2026
Arbeidsgiver: Trondheim kommune
Sted: Trondheim
Stillingstittel: Jurist
Stillinger: 2
Heltid / Deltid: Heltid
Ansettelsesform: Fast
Stillingsprosent: 100
Webcruiter-ID: 5044844604
Arbeidsoppgaver
Oppgaver som blir tillagt stillingen er bla:
- bidra i oppgavene som er tillagt byrådsavdelingene, med særskilt fokus på oppgaver som trenger juridisk kompetanse.
- kvalitetsikre saker og prosesser knyttet til anskaffelser.
- veilede i og kvalitetssikre klagebehandling i for eksempel saker fra Statsforvalteren og til kommunens klageutvalg.
- bistå med juridisk kompetanse knyttet til blant annet innsyn, journalføring, personvern, databehandleravtaler, helserett og avtalerett.
- bidra til utviklingsarbeid.
- ha ansvar for intern opplæring og veiledning for kolleger i avdelingen og på virksomhetsområdet i aktuelle juridiske tema.
Kvalifikasjoner
- Master i rettsvitenskap eller juridisk embetseksamen.
- Sterke analytiske evner og evne til å arbeide selvstendig, nøyaktig og med stor grad av integritet.
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk.
- Ønskelig med relevant erfaring fra offentlig forvaltning med særlig vekt på kommuneloven, helselovgivningen, sosialtjenesteloven, anskaffelsesregelverket og personvernregelverket.
- Ønskelig med kjennskap til kompleksiteten i rettssikkerheten for sårbare og utsatte grupper.
Personlige egenskaper
- Høy integritet og etisk bevissthet.
- Gode samarbeidsevner og evne til å bygge tillit.
- Evne til å arbeide strukturert, nøyaktig og med god gjennomføringsevne
- Løsningsorientert og fleksibel.
- Interesse for politiske prosesser og samfunnsutvikling, og samspillet mellom politikk, administrasjon og juss.
Vi tilbyr
- En spennende og utfordrende stilling i en sentral del av Trondheim kommune.
- Mulighet til å jobbe tett på politisk ledelse og bidra til viktige beslutninger.
- Et faglig sterkt og engasjert arbeidsmiljø.
- Gode muligheter for faglig utvikling.
- Deltakelse i eget fagforum for jurister.
- Fleksibel arbeidstid.
- Moderne kontorlokaler i Trondheim sentrum.
- Vi tilbyr lønn basert på sentrale tariffavtaler og Trondheim kommunes lokale lønnspolitikk med fagstiger og lokale lønnsmodeller. Lønn avtales ut fra din kompetanse, erfaring og stillingens ansvar.
Kontaktinformasjon
Eva Rinnan
Administrativ leder Helse og omsorg
Telefon:95263290
Tonje Isabell Waldum Sandø
Administrativ leder Sosiale tjenester
Telefon:92638928
LinkedIn-profil
Paal Terje Wiig
Seniorrådgiver rekruttering
Telefon:+47 95828731
LinkedIn-profil
Kongens gate 87, 7012 Trondheim, Norge
Åpne veibeskrivelse
Åpen – kompetent – modig
Trondheim kommune er landets tredje største kommune, og Norges største arbeidsplass nord for Dovre med om lag 15 000 medarbeidere. Sammen jobber vi for å gi byens innbyggere gode helse- og velferdstjenester, oppvekst- og utdanningsmuligheter, kultur- og fritidstilbud og et godt bymiljø. Vi er stadig på utkikk etter nye, engasjerte og motiverte medarbeidere.
Trondheim kommune er en framtidsrettet og moderne arbeidsgiver som samarbeider med byens forsknings-, universitets- og høgskolemiljø. Hos oss finnes det spennende karrieremuligheter innen en svært bredt spekter av fagfelt. Mange av våre medarbeidere har hatt et langt og variert karriereløp internt i organisasjonen. Les mer om Trondheim kommune på vår hjemmeside og siden Jobb hos oss.
Trondheim kommune legger til rette for mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, religion, etnisitet, eller hull i CV-en. Trondheim kommune tilrettelegger arbeidsforholdene så langt det er mulig.
Deltidsansatte i Trondheim kommune som ønsker utvidelse av sin stilling og som er kvalifisert oppfordres og tilbys her å søke på stillinger som er utlyst.
Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (tidligere NOKUT), og godkjenningen må dokumenteres.
Vi gjør oppmerksom på at søkere føres opp på offentlig søkerliste. Det kan søkes om anonymitet, men det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak, jf. Offentleglova § 25.
Gyldig politiattest må fremlegges der det er påkrevd.
Vi gjør oppmerksom på at det ved behov vil gjennomføres bakgrunnssjekk.
Søknadsfrist: 04.01.2026