Er du jurist og vil trives med å lede dyktige fagfolk?

Statsforvalteren i Agder søker to seksjonsledere i fast 100 % stilling

Søknadsfrist

Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvaret for å iverksette statlig politikk, sørge for at den blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode.Statsforvalteren er også et viktig bindeledd mellom kommunale og sentrale myndigheter, og kan spille inn viktige saker fra kommunesektoren til sentrale styresmakter.

Om stillingene

Vi ansetter nå to samfunnsengasjerte og dyktige ledere til våre nyopprettede seksjoner: 1) justis- og kommuneøkonomi og 2) vergemål. 

Hvem ser vi etter? En jurist som motiveres av faglig utvikling og effektiv oppgaveløsning. Dette er spennende stillinger for deg som ønsker å lede og drifte en seksjon på en god og effektiv måte.

Du vil sammen med avdelingens ledergruppe vise retning og motivere medarbeiderne gjennom travle arbeidsdager. Du vil få ansvar for daglig drift slik at både seksjonen og hele avdelingen er i stand til å levere på Statsforvalterens samfunnsoppdrag. 

Hos oss vil du være i et hyggelig arbeidsmiljø godt miljø med rom for drøfting og kollegaer som bistår og støtter hverandre. 

Seksjonslederne har delegert fag- og personalansvar og rapporterer til avdelingsdirektøren. 

Stillingene er faste og i 100%, med tiltredelse etter nærmere avtale. Vi ønsker at du skal presisere i søknaden hvilken lederstilling du søker på; seksjon vergemål og/eller seksjon justis- og kommuneøkonomi. 

Bli bedre kjent med oss ved å se vår rekrutteringsfilm på YouTube: https://youtu.be/deLyIYwt8hw

Vi ønsker mangfold Inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en. 

Om seksjonene

Stilling 1: Leder for justis- og kommuneøkonomiseksjonen

Seksjonen tilhører justis- og kommuneøkonomiavdelingen hvor det jobber det jobber 16 erfarne og engasjerte fagfolk;14 jurister og 2 kommuneøkonomer.

En del av ansvarsområdet til seksjonen er utpreget juridisk, hvor hovedvekten av arbeidsoppgavene er saksbehandling av klagesaker etter bl.a plan- og bygningsloven, offentleglova, oreigningsloven og matrikkelloven. Seksjonen har også ansvar for å gjennomføre lovlighetskontroller etter kommuneloven. I tillegg veileder seksjonen både kommuner, privatpersoner og næringsdrivende innen de aktuelle lovområdene. 

Seksjonen har også ansvar for det kommuneøkonomifaglige, hvor økonomirådgiverne veileder på det politiske og det administrative nivået. Dette for å sikre god kommunal praksis knyttet til kommunelovens økonomibestemmelser, herunder lovlighetskontroll, gjennomgang av kommunenes regnskaper, budsjett og økonomiplaner.  Dette omfatter også gjennomgang av kommunale budsjett, økonomiplaner og regnskap, samt dialog rundt aktuelle problemstillinger. 

Begge arbeidsområder reiser utfordrende og interessante faglige problemstillinger, og du vil gjennom arbeidet måtte forholde deg til ulike aktører på både kommunalt og statlig nivå. Utadrettet virksomhet er også en del av seksjonens oppgaver.

Stilling 2: Leder for vergemålsseksjonen 

Seksjonen tilhører oppvekst- og vergemålsavdelingen hvor det jobber 40 dyktige og kompetente medarbeidere fordelt på tre seksjoner; utdanning, barnevern og vergemål som består av hovedsakelig jurister og økonomer.

Seksjon vergemål sitt ansvar er blant annet å administrere vergemålsordningen, herunder å opprette og avslutte vergemål, behandle saker om stadfestelse av ikrafttredelse av fremtidsfullmakter og oppnevne representanter for enslige mindreårige asylsøkere som kommer til Agder. Vi gjennomfører opplæring og veiledning av verger og representanter, fører tilsyn, forvalter vergehavers midler og behandler søknader om samtykke til at vergen kan foreta større disposisjoner. Sivilrettsforvaltningen er klageinstans i vergemålssaker.

Seksjonen vil fra september 2024 tilhøre oppvekst- og vergemålsavdelingen. Foruten seksjon vergemål, vil avdelingen også bestå av seksjon barnevern og seksjon utdanning. 

Ansvarsområder 

Du vil sammen med avdelingsledelsen bidra til:

  • langsiktige planer og utvikling som er i tråd med embetets og avdelingens strategi 
  • utarbeide og revidere rutiner og prosedyrer

I tillegg kommer følgende ansvarsområder:

  • Personalansvar for seksjonens medarbeidere 
  • Saksbehandling
  • Sikre effektiv saksbehandling og videreutvikle arbeidsprosesser i tråd med avdelingens virksomhetsplan 
  • Delta i styringsdialoger med oppdragsgivere 
  • Ha ansvar for faglig utvikling 
  • Rapportering

Kvalifikasjonskrav

  • Juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap 
  • Gode lederegenskaper og motivasjon for utvikling av mennesker
  • God forståelse for hvordan forvaltningen er organisert og virker 
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk 

Vi ønsker også at du har

  • erfaring fra arbeid innen de relevante fagområdene 
  • saksbehandlerfaring fra offentlig forvaltning 
  • erfaring med personalledelse og gjerne lederutdanning 
  • god tallforståelse og erfaring fra regnskapsarbeid (gjelder vergemål)
  • forståelse for digitalisering av oppgaver  

For at du skal trives og lykkes i jobben, er det viktig at du

  • utviser god rolleforståelse 
  • er en god relasjonsbygger med en tillitsskapende lederstil.
  • evner å sikre effektiv drift og god prioritering av arbeidsoppgavene.
  • er effektiv og har god gjennomføringsevne.
  • er fleksibel og tilpasningsdyktig

Søkerne vurderes utfra kvalifikasjoner, praksis og personlige egenskaper. De første seks månedene er prøvetid. 

Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor embetets saksområder. 

Vi tilbyr

  • Stilling som seksjonsleder/underdirektør i kode 1059, med lønnsspenn fra kr 780 000 - 830 000, avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes. 
  • Gode lærings- og utviklingsmuligheter 
  • Godt sosialt og faglig miljø med høy kompetanse og stort engasjement 
  • Familievennlig og fleksibel personalpolitikk 
  • Gode arbeidstidsordninger med fleksibel arbeidstid og trening i arbeidstiden
  • Flott, nytt kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum med egen kantine, innendørs sykkelparkering og treningsrom
  • Medlemskap i Statens Pensjonskasse (SPK) med gode pensjons-, låne, og forsikringsordninger. Det trekkes 2 % av lønnen til innskudd i SPK. 

Alma Lammie Stenberg

Samarbeid

Spørsmål om stillingen

  • avdelingsdirektør oppvekst- og vergemålsavdelingen, Cecilie Thorbjørnsen Mork, tlf. 370 17 524 / 934 52 087
  • avdelingsdirektør justis- og kommuneøkonomiavdelingen, Monica Bjørkholt Breive,  tlf 381 76 255 / 902 35 487

Søknad sendes elektronisk via lenke på denne siden. For at din søknad skal komme i betraktning ber vi deg legge ved dokumentasjon på din utdannelse og arbeidserfaring.

Søknadsfrist: 25.08.2024

Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette. Vi varsler søkeren dersom vi ikke tar til følge ønske om reservasjon.

Spørsmål om stillingen

Cecilie Thorbjørnsen Mork
avdelingsdirektør oppvekst- og vergemålsavdelingen
934 52 087
cecilie.mork@statsforvalteren.no

Monica Bjørkholt Breive
avdelingsdirektør justis- og kommuneøkonomiavdelingen
902 35 487
monica.bjorkholt.breive@statsforvalteren.no

SØK HER!