Er du jurist og vil jobbe med digitalisering?

Digdir

Søknadsfrist

"Legal coach"

Hos oss vil du få en unik mulighet til å jobbe praktisk med svært varierte oppgaver i krysningen mellom juss og teknologi. Du vil få jobbe med personvern, informasjonssikkerhet, IKT-kontrakter og skytjenester knyttet til offentlige felleskomponenter med stor betydning for hele Norge. Alt etter interesse og kompetanse, vil det også kunne bli innslag av forvaltningsrett, konkurranserett/statsstøtterett, offentlige anskaffelser og andre rettsområder innenfor Digdirs store nedslagsfelt.

Juristene i avdelingen jobber i økende grad som «legal coaches», tett på våre IT-utviklingsmiljøer – og i tverrfaglig samarbeid med UX-designere, sikkerhetsrådgivere, utviklere og andre teknologer og innovatører. Dette skjer i tverrfaglige team, som jobber smidig innenfor egne ansvarsområder. Noen av disse er knyttet til realiseringen av store livshendelser på tvers av offentlige virksomheter og privat sektor, og har stor politisk oppmerksomhet.

Digdir skal være regjeringens fremste verktøy for raskere og mer samordna digitalisering i et stadig mer datadrevet samfunn. Vi bidrar til at norsk offentlig sektor er verdensledende på digitalisering, og direktoratet har ansvaret for flere viktige felleskomponenter i det offentlige. En av disse felleskomponentene er Altinn.

Avdeling for brukeropplevelse og datadeling jobber med den offentlige digitale infrastrukturen i Norge, med spesielt fokus på Altinn og informasjonsforvaltning. Vi er opptatt av brukernes opplevelse, inkludering og digitalt utenforskap. I tillegg jobber vi med datadeling i praksis, både gjennom Altinn og arbeidet vårt med informasjonsforvaltning.

Som jurist i Digdir og avdeling for brukeropplevelse og datadeling, vil du få spennende oppgaver knyttet til digitalisering av offentlige tjenester, datadeling, forbedring av dialogen mellom det offentlige og innbyggerne/næringslivet, samt realiseringen av nasjonale tjenester på tvers av fagområder og virksomheter.

Vi søker etter selvstendige og fremoverlente kollegaer med interesse for digitalisering og gjerne erfaring fra ett eller flere av fagområdene vi jobber med. Vi har ledig inntil to faste stillinger, for tiden plassert i avdeling for brukeropplevelse og datadeling. Arbeidssted er ved vårt kontor i Brønnøysund.

Arbeidsoppgaver

  • Gi juridiske råd innenfor avdelingens ansvarsområder
  • Være «legal coach» i tverrfaglige team
  • Tverrfaglig samarbeid med andre både offentlige og private virksomheter
  • Utredningsarbeid preget av nybrottsarbeid innenfor digitalisering og regelverksutvikling
  • Bistå i realiseringen av livshendelsene i regjeringens digitaliseringsstrategi
  • Deltakelse i utviklings- og anskaffelsesprosjekter

Kvalifikasjoner

Du må ha

  • master i rettsvitenskap eller juridisk embetseksamen
  • god muntlig og skriftlig formuleringsevne på norsk

Du bør ha

  • 2-5 års relevant erfaring, men nyutdannede med relevant studiespesialisering kan også søke
  • erfaring med erfaring med å jobbe tverrfaglig, gjerne i team, i tilknytning til digitalisering og IT-utvikling
  • god innsikt i juridiske utfordringer knyttet til digitalisering
  • erfaring fra offentlig forvaltning

Vi søker deg som

  • er fremoverlent med interesse for digitalisering
  • liker å jobbe i krysningen mellom jus og teknologi
  • er selvstendig og initiativrik, samtidig som du trives med å jobbe sammen med gode kollegaer i team på tvers av ulike fagmiljø
  • liker å sette deg inn i nye problemstillinger og være løsningsorientert
  • er ryddig og strukturert og leverer avtalt innhold til avtalt tid og kvalitet
  • har god evne til å videreformidle kunnskap og kommunisere godt med ulike målgrupper

Vi legger stor vekt på personlig egnethet for stillingene.

Vi tilbyr

Les mer om godene ved å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen.

Vil du vite mer?

Synes du dette høres interessant ut og ønsker nærmere informasjon, kontakt gjerne

Seksjonssjef Dan Remi Mørk 
E-post: drm@digdir.no
Telefon: 95 75 91 91

Vitnemål og attester må følge søknaden. Vi ber om at du henter vitnemål fra Vitnemålsportalen direkte i Jobbnorge når du søker stillingen. Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, ber vi om en autorisert oversettelse av papirer og vitnemål, og godkjenning fra NOKUT.

Søkerlister kan bli offentliggjort iht. offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Opplysninger kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Du vil i så fall bli varslet.

Inkluderende arbeidsliv og mangfold

Vi har tro på at mangfold er en viktig byggestein i et godt, spennende og utviklende arbeidsmiljø, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Riktig kompetanse på rett sted er vår viktigste prioritering når vi rekrutterer, og vi vil legge til rette for at personer med nedsatt funksjonsevne også kan jobbe hos oss.

Om Digdir

Digdir er underlagt Kommunal- og distriksdepartementet. Direktoratet har om lag 360 ansatte fordelt på våre kontor i Brønnøysund, Leikanger og Oslo. Vi har fire fagavdelinger, tre stabs- og støtteavdelinger og et tilsyn for universell utforming av ikt, som har en særskilt uavhengig rolle. Våre verdier er pålitelig, inkluderende og uredd.

Les mer om Digdir på våre nettsider.

Søknadsfrist: 15. januar 2023

Arbeidsgiver: Digitaliseringsdirektoratet

Kommune: Brønnøy

Omfang: Heltid (2 stillinger)

Varighet: Fast

Arbeidssted: Brønnøysund

SØK HER