Er du jurist og interessert i å jobbe med helselovgivning?

Statsforvalteren i Agder har ledig fast 100% stilling som jurist innen helselovgivning

Søknadsfrist

Helse- og sosialavdelingen har ledig fast stilling som jurist i 100% stilling, med tiltredelse 1. mars 2025. Vi søker deg som har god kjennskap til helselovgivning og har interesse for offentlig forvaltning.  Du bør være en samfunnsengasjert jurist som har lyst til å bruke din juridiske kompetanse og erfaring inn i statsforvaltningen. 


Utsikt fra kontorbygget vårt

Avdelingen
Helse- og sosialavdelingen har 32 medarbeidere med bred sosial, helsefaglig og juridisk kompetanse. Vi holder til i nye, flotte lokaler på Fløyheia i Arendal. 

Sentrale oppgaver for avdelingen er å bidra til gode helse- og omsorgstjenester til befolkningen i fylket og se til at den enkelte får oppfylt sine rettigheter etter helselovgivningen. Avdelingen er tverrfaglig sammensatt, og den som tilsettes vil arbeide nært sammen med andre med annen fagkompetanse. Våre oppgaver er knyttet til rollen som rettssikkerhetsinstans for innbyggerne i kommunene i Agder.

Avdelingen fører tilsyn med helse- og omsorgstjenestene, helsepersonell og de sosiale tjenestene i fylket. Tilsynet skjer ved dels planlagte og dels hendelsesbaserte tilsyn mot kommuner, spesialisthelsetjenesten og andre virksomheter.

Videre har vi ansvar for gjennomføring av statlig politikk, blant annet folkehelsearbeid, kommunale helse- og omsorgstjenester og sosiale tjenester i NAV og oppfølging av statlige handlingsplaner. Avdelingen har dessuten et omfattende ansvar for tildeling av tilskudd til kommuner, i tillegg til utviklingsarbeid og informasjons- og veiledningsansvar.

Helse- og sosialavdelingen er organisert i tre seksjoner: 

1) seksjon for tilsynssaker og forebyggende tilsyn, 

2) seksjon for pasient- og brukerrettigheter 

3) seksjon for fagutvikling og sosiale tjenester. 

Denne juriststillingen er plassert i seksjon 2, men vil også kunne jobbe på tvers av seksjonene.

Bli bedre kjent med oss ved å se vår rekrutteringsfilm på YouTubehttps://youtu.be/deLyIYwt8hw

Vi ønsker mangfold
Inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.

Arbeidsoppgaver

Arbeidsoppgavene vil hovedsakelig være saksbehandling av rettighetsklager, saker som omhandler tvang og makt og generell rådgivning og veiledning. 

Kvalifikasjonskrav

Vi søker etter personer med følgende kvalifikasjoner:

  • Juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap
  • God skriftlig- og muntlig framstillingsevne på norsk er et krav

Det er en fordel at du har

  • interesse for og praksis fra offentlig forvaltning
  • erfaring fra, eller kunnskap om, den kommunale helse- og omsorgstjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten, vil være en fordel

Vi legger vekt på personlig egnethet og søker en person som 

  • er motivert for en spennende stilling med varierte oppgaver og høyt tempo
  • har god til å samarbeide og har evne til å lytte 
  • har høy arbeidskapasitet og en strukturert arbeidsmetode
  • er villig til å gi av seg selv både faglig og sosialt 
  • er løsningsorientert og fleksibel

Søkerne vurderes utfra kvalifikasjoner, praksis og personlige egenskaper. De første 6 månedene er prøvetid.

Statsforvalteren tilbyr

  • Avlønning som rådgiver/seniorrådgiver i spennet kr 590 000 - 750 000 brutto pr. år, avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes.
  • Gode lærings- og utviklingsmuligheter 
  • Godt sosialt og faglig miljø med høy kompetanse og stort engasjement
  • Familievennlig og fleksibel personalpolitikk
  • Gode arbeidstidsordninger med fleksibel arbeidstid og muligheter for noe hjemmekontor
  • Flott nytt kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum, med innendørs sykkelparkering, kantine og treningsrom
  • Medlemskap i Statens Pensjonskasse (SPK) med gode pensjons-, låne-, og forsikringsordninger. Det trekkes 2% av lønnen til pensjon i SPK.

Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor embetets saksområder.

Spørsmål om stillingen

  • fung. seksjonsleder Helene Frydenberg, 948 66 126
  • ass. avdelingsdirektør Eva Moe, 900 95 695

Søknad sendes elektronisk via lenke på denne siden. Relevante vitnemål og attester må følge søknaden.

Søknadsfrist: 23. januar 2025

Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette. Vi varsler søkeren dersom vi ikke tar til følge ønske om reservasjon.

Om oss

Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvaret for å iverksette statlig politikk, sørge for at den blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode.

Statsforvalteren er også et viktig bindeledd mellom kommunale og sentrale myndigheter, og kan spille inn viktige saker fra kommunesektoren til sentrale styresmakter.

Spørsmål om stillingen

Helene Frydenberg
Fung. seksjonsleder
+47 94 866 126
helene.frydenberg@statsforvalteren.no

Eva Moe
Assisterende avdelingsdirektør
+47 900 95 695
eva.moe@statsforvalteren.no

Søk stillingen

Søknadsfrist: 23. januar 2025
Arbeidsgiver: Statsforvalteren i Agder
Kommune: Arendal
Omfang: Heltid
Varighet: Fast
Arbeidssted: Fløyveien 14, 4838 Arendal