Er du jurist med interesse for offentlig sektor?

Statsforvalteren i Agder har ledig to juriststillinger i 100%

Søknadsfrist

Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvaret for å iverksette statlig politikk, sørge for at den blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode.Statsforvalteren er også et viktig bindeledd mellom kommunale og sentrale myndigheter, og kan spille inn viktige saker fra kommunesektoren til sentrale styresmakter.Christina Kanestrøm

Om stillingen

Er du en samfunnsengasjert jurist som har lyst til å bruke din juridiske kompetanse og erfaring inn i statsforvaltningen? 

Vi søker deg som har god kjennskap offentlig sektor og interesse for saksbehandling. 

De to utlyste stillingene er en fast stilling med tilhørighet i helse- og sosialavdelingen, og ett vikariat som deles mellom to avdelinger slik: 80% i oppvekst og vergemålavdelingen og 20% i helse- og sosialavdelingen. For begge stillingene er det ønskelig med snarlig tiltredelse. 

Våre oppgaver er varierte, og du vil få spennende utfordringer som løses i tverrfaglige team. Vi har et godt sosialt miljø med rom for drøfting og kollegaer som hjelper og bistår hverandre. Hos oss vil du bli en del av et dedikert og utviklingsorientert fagmiljø. 

Om avdelingene

Helse- og sosialavdelingen består av 32 erfarne og dyktige medarbeidere med bred sosial, helsefaglig og juridisk kompetanse.  Sentrale oppgaver for avdelingen er blant annet å bidra til gode helse-, omsorgs og sosiale tjenester til befolkningen i fylket og se til at den enkelte får oppfylt sine rettigheter etter aktuell lovgivning. 

Avdelingen er organisert i tre seksjoner; tilsynssaker og forebyggende tilsyn, pasient- og brukerrettigheter og fagutvikling og sosiale tjenester. 

Den faste stillingen vil tilhøre seksjon for pasient- og brukerrettigheter.

Oppvekst- og vergemålavdelingen består av 40 engasjerte og kompetente medarbeidere fordelt på tre seksjoner; utdanning, barnevern og vergemål.

Vikariatet vil tilhøre seksjon utdanning som inkluderer barnehage, grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring og integrering. Det er ønskelig at du kan jobbe på tvers mellom fagområdene. 


Bli bedre kjent med oss ved å se vår rekrutteringsfilm på YouTube: https://youtu.be/deLyIYwt8hw

Se også nettsiden: https://www.statsforvalteren.no/nb/agder/Om-oss/Avdelinger/

Vi ønsker mangfold
Inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.

Arbeidsoppgaver

Den faste stillingen i helse- og sosialavdelingen vil være tilknyttet seksjon for pasient- og brukerrettigheter. Arbeidsoppgaver vil hovedsakelig være saksbehandling av rettighetsklager, saker som omhandler tvang og makt, samt generell rådgivning og veiledning.

For vikariatet vil arbeidsoppgavene vil hovedsakelig bestå av veiledning, klagesaksbehandling og tilsyn tilknyttet til opplæringslov, forvaltningslov, barnehagelov og integreringslov. 

De resterende 20 % av stillingen vil være tilknyttet arbeidsoppgaver i helse – og sosialavdelingen.

Samarbeid

Kvalifikasjonskrav

Vi søker etter personer med følgende kvalifikasjoner:

  • Juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap
  • God skriftlig- og muntlig framstillingsevne på norsk 

Det er en fordel at du har

  • interesse for og praksis fra offentlig forvaltning
  • erfaring fra, eller kunnskap om, den kommunale helse- og omsorgstjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten, i den faste stillingen.
  • erfaring fra utdanning-/oppvekstsektoren i vikariatet.

    Vi søker deg med engasjement, initiativ og god arbeidskapasitet. For å lykkes i stillingen er det viktig å utvise god rolleforståelse og raskt inngi tillit. Du må evne å skape god dialog i veiledningsarbeidet eksternt og la deg motivere til lagspill med kollegaene dine. I stillingen er det viktig å jobbe målrettet og effektivt med en strukturert arbeidsform. Personlige egenskaper vil bli tillagt stor vekt. 

Søkerne vurderes utfra kvalifikasjoner, praksis og personlige egenskaper. De første 6 månedene er prøvetid. Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor embetets saksområder.

Vi tilbyr

  • avlønning som rådgiver/seniorrådgiver i spennet kr 590 000 - kr 750 000 brutto pr. år, avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes.
  • gode lærings- og utviklingsmuligheter. 
  • godt sosialt og faglig miljø med høy kompetanse og stort engasjement.
  • familievennlig og fleksibel personalpolitikk.
  • gode arbeidstidsordninger med fleksibel arbeidstid og muligheter for noe hjemmekontor.
  • flott nytt kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum, med innendørs sykkelparkering, kantine og treningsrom.
  • medlemskap i Statens Pensjonskasse med gode pensjons-, låns-, og forsikringsordninger.

Spørsmål om stillingen

  • ass. avdelingsdirektør helse- og sosialavdelingen Eva Moe, tlf 37 01 75 70/ 900 95 695
  • seksjonsleder utdanning, oppvekst og vergemålsavdelingen Grethe Elise Østerud-Pettersen, tlf 37 01 75 62/ 915 25 024

Søknad sendes elektronisk via lenke på denne siden. Relevante vitnemål og attester må følge søknaden.

Søknadsfrist: 31. august 2024

Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette. Vi varsler søkeren dersom vi ikke tar til ønske om reservasjon.

Spørsmål om stillingen

Eva Moe
Ass. avdelingsdirektør, helse- og sosialavdelingen
900 95 695
eva.moe@statsforvalteren.no

Grethe Elise Østerud-Pettersen
Seksjonsleder utdanning, oppvekst og vergemålsavdelingen
915 25 024
grethe.elise.osterud.pettersen@statsforvalteren.no

SØK HER