Avdelingsdirektør
Spennende lederstilling i juridisk seksjon i kommunalavdelingen!
Om stillingenKommunalavdelingen har ledig stilling som avdelingsdirektør i juridisk seksjon. Seksjonen har ansvar for kommuneloven som regulerer rammene for kommunesektorens virksomhet, herunder regler om kommunalt selvstyre, folkevalgte organer og administrasjonen, økonomi, interkommunalt samarbeid, egenkontroll og statlig tilsyn. Seksjonen forvalter videre forsøksloven, lov om interkommunale selskaper, inndelingsloven og lov om flagging fra kommunenes offentlige bygninger. Videre har seksjonen ansvar for internasjonalt arbeid knyttet til lokalt selvstyre.Juridisk seksjon er tett på politiske prosesser og har tunge juridiske forvaltningsoppgaver med kontinuerlig oppfølging av ulike typer lovsaker, lovarbeider, utredninger, tolkningsuttalelser og lovlighetskontroll. Det er mye samhandling med andre seksjoner i avdelingen, og andre departementer med kommunerettede oppgaver. Seksjonen er i tett samhandling med Statsforvalterne og med kommunesektoren.Som avdelingsdirektør i juridisk seksjon vil du lede elleve kompetente jurister med et stort faglig engasjement. Du vil bli en del av et svært hyggelig arbeidsmiljø med godt samarbeidsklima.
Arbeidsoppgaver
Som leder for seksjonen legger du til rette for velfungerende og effektive arbeidsprosesser, et godt samarbeidsklima og utviklingsmuligheter for den enkelte medarbeider. Du bidrar i tillegg aktivt i avdelingens ledergruppe og med å videreutvikle avdelingen. Du vil også legge til rette for et godt samarbeid med andre seksjoner i avdelingen og samarbeidspartnere i andre departementer og eksternt.
I tillegg vil du lede arbeidet med:
- juridiske rammer for kommunesektoren.
- forvaltning av kommuneloven, inndelingsloven, lov om interkommunale selskap, forsøksloven og lov om flagging fra kommunenes offentlige bygninger.
- styringsdokumenter for statsforvalteren knyttet til kommunaljuridiske oppgaver og tilsyn.
- juridiske spørsmål i samordningsaker.
- veiledning og tolkningssaker.
- iverksette og prioritere oppgaver som måtte komme til seksjonen.
Kvalifikasjoner
For å kvalifisere deg for stillingen må du ha:
- fullført master i rettsvitenskap eller tilsvarende
- erfaring fra arbeid i et departement
- erfaring med å lede høyt kompetente medarbeidere
- god kunnskap om offentlig forvaltning
- gode skriftlige og muntlige formidlingsevner
Det er ønskelig at du har:
- noe erfaring med strategisk utviklingsarbeid, som legger grunnlaget for politikkutforming
- god forståelse for forholdet mellom stat og kommune
- gode skriftlige og muntlige formidlingsevner på engelsk
Personlige egenskaper
Vi søker deg som
- har gode lederegenskaper, samt ivaretar og videreutvikler et godt faglig og sosialt arbeidsmiljø.
- er engasjert og initiativrik.
- håndterer tidspress og prioriteringer på en god måte, og har gjennomføringsevne.
- er selvstendig og samtidig samarbeider godt med andre.
- er analytisk og grundig.
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Utdannelse og erfaring må dokumenteres med CV, vitnemål og attester.
Vi tilbyr
Vi ønsker deg velkommen inn i et arbeidsfellesskap med dyktige kolleger som er stolte av jobben sin. Vi tilbyr:
- kompetanseutvikling i et sterkt fagmiljø
- fleksibel arbeidstid, betalt overtid og sommertid
- arbeidsplass sentralt i Oslo sentrum
- mulighet for trening i arbeidstiden
- medlemskap i Statens pensjonskasse med gode låne- forsikrings- og pensjonsordninger
- et aktivt sosialt miljø med mange tilbud til de ansatte, eget bedriftsidrettslag og bedriftshelsetjeneste
Ønsker du å vite mer om hvordan det er å jobbe hos oss, kan du lese mer her.
Lønn: Stillingen lønnes som avdelingsdirektør fra kr 990 000 - 1150 000 pr år. Stillings- og lønnsinnplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner. For svært kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes.
Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Sikkerhetsklarering: Tilsetting skjer under forutsetning at søker blir sikkerhetsklarert på nivå HEMMELIG og autorisert. Les mer om sikkerhetsklarering på nettsidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet
Slik søker du
Søknad sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" øverst på denne siden. Snarlig tiltredelse er ønskelig.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid. Les mer om inkludering og mangfold her.
KDD benytter Semac bakgrunnssjekk i gjeldende rekrutteringsprosess. Bakgrunnssjekk utføres etter kandidatens samtykke, og innebærer blant annet at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen. Ansettelse forutsetter godkjent bakgrunnssjekk.
I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Kontaktperson: For nærmere opplysninger om stillingen kontakt Ekspedisjonssjef Cathrin Sætre på tlf: 472 63 247 eller e-post: cathrin.satre@kdd.dep.no.
For nærmere opplysninger om rekrutteringsprosessen kontakt rekrutteringsrådgiver Annabel Tveit på tlf: 979 59 303 eller e-post: annabel.tveit@dss.dep.no.
Om oss
Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har cirka 250 ansatte og er sekretariat for kommunal- og distriktsministeren.
Departementet har ansvar for kommuneøkonomi og lokalforvaltning, regional- og distriktspolitikk, boligpolitikk, plan- og bygningsloven, kart- og geodatapolitikken, valggjennomføring og politikken overfor samer og nasjonale minoriteter. Blant departementets underliggende etater og virksomheter er Direktoratet for byggkvalitet, Distriktssenteret, Husbanken, Husleietvistutvalget, Internasjonalt reindriftssenter, Kartverket og Valgdirektoratet.
Kommunalavdelingen har ansvaret for å følge opp regjeringens kommunepolitikk. Avdelingens ansvarsområder omfatter kommuneøkonomi, samordning av statlige tiltak overfor kommunene og fylkeskommunene, innovasjons- og forenklingsarbeidet rettet mot kommunesektoren, kommunalrett, kommune- og fylkesinndeling, administrasjon av valg, demokrati og lokaldemokrati, partiloven og partifinansieringen, konsultasjoner mellom staten og kommunesektoren, KOSTRA (KOmmune-STat-Rapportering), Det tekniske beregningsutvalg, Valgdirektoratet og Kommunalbanken AS.
Spørsmål om stillingen
Cathrin Sætre
Ekspedisjonssjef
472 63 247
Cathrin.Satre@kdd.dep.no