Rådgiver for ombud helse, omsorg og oppvekst

Trondheim Kommune

Søknadsfrist

Ombud for helse-, omsorg- og oppveksttjenester i Trondheim kommune er besluttet styrket med en fast 100 prosent stilling som rådgiver.  Ombudsrollen i Trondheim kommune er et uavhengig rådgivende kontrollorgan som rapporter til politisk nivå. Ombudsfunksjonen har pr i dag en ansatt i rollen, og utvides nå med en rådgiver. Funksjonen er for tiden organisert i Kommunedirektørens fagstab under helse- og velferdsdirektør.  Ombudet skal arbeide for å ivareta barn, unge og voksne som er brukere av helse-, omsorg- og oppveksttjenester i Trondheim kommune. Ombudet skal arbeide for at deres rettssikkerhet blir ivaretatt i møte med kommuneforvaltningen.  Arbeidsområder for ombudet  vil være virksomheter som forvalter kommunens tjenester innenfor; Helseog omsorgstjenesten, Oppveksttjenesten, barnehage og grunnskole, Velferdstjenestene og i NAV samt Barneverntjenesten.

Arbeidsoppgaver
 saksbehandling av henvendelser
 gi informasjon om rettigheter til innbyggere
 gi råd og veiledning om kommunal saksbehandling og ulike klageordninger
 gi  råd og veiledning i utforming av klager
 delta i møter mellom bruker/pårørende og tjenesten
 gjennomføre presentasjoner og formidle annet informasjonsarbeid
Ombudet vil  ha utstrakt kontakt med brukere og pårørende, og med ansatte i kommunen. Tilbakemelding til de kommunale enhetene vedrørende tjenestene er en viktig del av arbeidet. Det samme gjelder utadrettet virksomhet, som presentasjoner og annet informasjonsarbeid, samt kontakt med brukerorganisasjoner. 
 
Kvalifikasjoner
 Høyere relevant utdanning, men erfaring kan veie opp for deler av utdanningskravet. 
 Fordel med juridisk kunnskap/forståelse.
 Erfaring med politisk styrte organisasjoner og god forståelse for lokaldemokratiske prosesser.
 Det forutsettes innsikt i kommunale forvaltnings og beslutningsprosesser.
 Gode kommunikasjonsevner både skriftlig og muntlig. Personlige egenskaper
 Vise gode evner til samhandling og samarbeid.
 Evne til å jobbe selvstendig og ta initiativ.
 Interesse og engasjement for innbyggernes behov og rettigheter.
 Positivitet og serviceorientering. Personlig egnethet vil bli vektlagt.
 
Vi tilbyr
 Spennende, utfordrende og varierte arbeidsoppgaver.
 Selvstendig og uavhengig rolle med stor betydning for kommunens innbyggere.
 Medlemskap i Trondheim kommunale pensjonskasse.
 Lønn etter sentrale avtaler og Trondheim kommunes lokale avtaler.
 
Kontaktinformasjon
Munkegata 1, 7013 Trondheim, Norge
 
Klara Borgen
Stabskoordinator
 95263028
 
Tonje Ottosen Johnsen
Ombud
 92023575
 
Trude Kjeldstad
Organisasjonsdirektør
 92823769
 
Paal Terje Wiig
Rådgiver
 95828731
 
Åpen – kompetent – modig
Trondheim kommune er landets tredje største kommune, og en av Norges største arbeidsplasser nord for Dovre. Hver dag arbeider om lag 15 000 medarbeidere med å gi byens innbyggere gode helse- og velferdstjenester, utviklende oppvekst- og utdanningsmuligheter, et godt bymiljø og en rekke kultur- og fritidstilbud. Trondheim kommune er en framtidsrettet og moderne arbeidsgiver som samarbeider nært med byens forsknings-, universitets- og høgskolemiljø. Les mer om Trondheim kommune på vår hjemmeside. Trondheim kommune ønsker mangfold og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, etnisitet og funksjonsnedsettelser. Etter søknadsfristens utløp blir det utarbeidet offentlig søkerliste. Gyldig politiattest må fremlegges i tilsettinger der det er påkrevd