KI: - Gevinsten ved å bruke verktøyene er mye større enn de mulige risikoene
Hos BAHR har de laget et eget grensesnitt med den underliggende funksjonaliteten til ChatGPT, men dette er satt opp i eget datamiljø slik at de har kontroll på dataene.
ChatGPT vil aldri ta over eller utføre advokaters jobb, men en advokat som bruker KI vil over tid erstatte en advokat som ikke gjør det, mener Joachim Edin, digital, programleder og prosjektleder for BAHRs KI-initiativ.
– Det er særlig viktig i vår bransje å ivareta den konfidensialiteten og de personvernforpliktelsene vi er underlagt, sier han.
Edin forteller at de raskt innså at de burde kaste seg rundt og få på plass et eget grensesnitt. Han tror det kan være uheldig hvis medarbeidere setter opp egne kontoer og prøver seg på egenhånd med gratisversjoner av ChatGPT og lignende tjenester.
– Det er noe som ikke er veldig heldig. Derfor var det viktig for oss å få gjort dette tilgjengelig for de ansatte på en trygg og sikker måte, så man ikke fikk noen informasjon på avveie.
Det er egentlig bare å gjøre det innenfor en trygg ramme, så vi har kontroll på informasjonen som kommer inn, og også hvordan vi guider de ansatte gjennom det.
Forbedrer tekst og innhold
De ansatte hos BAHR kan nå bruke verktøyet uten at sensitive dokumenter brukes videre i KI-trening av leverandøren. Edin forteller at BAHR har det han kaller en risikobasert tilnærming til det, og at det er noen typer dokumenter og informasjon som de ansatte ikke skal bruke i chatboten.
– Men vi har avtale med leverandørene hvor de har forpliktet seg til å ikke dele informasjonen med andre, og heller ikke ta den inn i treningen til chatboten. Det er viktig.
– Hva slags type oppgaver er det mest å hente på? Hva vil dere bruke dette til?
– Nå har vi akkurat lansert chatboten Bahrry, så det blir spennende å se fremover. Nå begynner jobben med å være i dialog med BAHRs medarbeidere, forstå hvordan de bruker det, men også komme med litt inspirasjon til ting de kan bruke det til. Det mest håndfaste man bruker det mye til nå er å forbedre tekst og innhold, sier Edin.
Chatboten kan blant annet komme med forslag til endringer i tekst eller gjøre tekst om til noe annet. Edin forteller at de hele tiden jobber med å utvide bruksområdet.
Han bruker en av BAHRs medarbeidere som eksempel: hun hadde skrevet et notat, men ville gjerne sjekke om hun hadde fått frem poengene til leseren og om det var sterkt nok fokus på de tingene hun ønsket å formidle.
– Hun spurte Bahrry om hvilke poenger som ble mest fremhevet, og hva leseren satt igjen med.
Edin er opptatt av å hele tiden minne BAHRs medarbeidere på at muligheten finnes og at de ikke må glemme å bruke den. Så er det opp til den enkelte å utforske litt hvilke oppgaver de får mest hjelp til.
Gevinsten større enn risikoen
Når det gjelder hva chatboten ikke bør brukes til, er Edin klar på at det er viktig å vite om at den kan lyve, eller hallusinere.
– Det er en tommelfingerregel at hvis du kommer med informasjonen selv, for eksempel at det er et notat, et brev eller noe jeg har skrevet, da er det forholdsvis trygt, for da er risikoen for at den finner på ting veldig liten, sier han.
I tillegg vil det være enklere for medarbeiderne å verifisere det chatboten sier hvis de selv har kommet med førsteutkastet.
– Det vi ikke har lyst til at medarbeiderne våre skal bruke den til er for eksempel å spørre om «hvordan rettspraksis er innenfor dette området» eller «hvordan skal rettsvernsreglene forstås her». Da er sjansen for at den finner på ting mye større.
Edin sier de har et bevisst forhold til at chatboten kan lyve og at det er ting den ikke bør brukes til. Han mener likevel ikke det bør skremme bransjen fra å ta i bruk verktøyet.
– Du har to valg; du kan velge å se alle problemene og tenke at dette skal ikke vi satse på, eller så kan man prøve å se hva det faktisk kan brukes til. Vi mener gevinsten ved å bruke disse verktøyene er mye større enn de mulige risikoene, så lenge man har et bevisst forhold til bruken og hva det innebærer.
Han er opptatt av å understreke overfor firmaets medarbeidere at de generative AI-verktøyene ikke er fakta- eller sannhetsmaskiner.
– Bruker du det som et Google-søk eller forsøker finne faktaopplysninger, så bruker du det feil, for det er ikke det de er ment til. Det er hvis man ikke vet dette fra starten av at man kan komme litt feil ut.
– Så foreløpig er det mest til hjelp med skriving, korrektur og forbedring for deres del?
– Ja. Men også for å forberede seg, eller for å få innsikt eller kunnskap om områder som man ikke jobber så mye med. Et eksempel er at den kan være reiseleder eller partyfikser. Men den kan også lære deg litt om presentasjonsteknikk før du skal presentere noe, for eksempel.
Edin beskriver chatboten som en god prosjektleder.
– Den er veldig god på å komme med planer til hvordan man skal legge opp en prosjektplan, innkalling til prosjektmøter og slike ting man ofte bruker mye tid på.
– Er det noen oppgaver du ser for deg at den nærmest kan ta over etter hvert?
– Det er vanskelig å si. Først må vi i alle fall bli kvitt hallusineringen. Så må vi få den oppdatert slik at den har nyeste rettspraksis, nyeste dommer og lover og alt slikt. For akkurat nå er det en utfordring at hvis det har skjedd en endring så har den ikke fått det med seg.
Edin tror det bare er et spørsmål om tid før ChatGPT vil bli mer oppdatert, og at det da også vil være mulig å gi den andre type oppgaver.
– Akkurat nå har vi mest fokus på det generelle, og så er det vår innstilling at en chatbot vil ikke ta fra en advokat jobben, men advokater med KI kommer til å erstatte advokater uten KI. Det er jeg ganske trygg på.
Advokater med dårlig tid
I Karnovs rapport «fremtidens jurist» svarer 96 prosent av juristene i de skandinaviske landene at de mener det er viktig for dem å både forstå og kunne bruke nye digitale verktøy. 71 prosent ser frem til en enda mer digitalisert fremtid.
Det er likevel 48 prosent som engster seg for at de ikke har «nødvendige ferdigheter for å få fullt utbytte av legal-tech-produkter». Mange mener det delvis er nærmeste leder og ledergruppens ansvar at juristene er oppdatert.
Joachim Edin i BAHR sier helt klart at de ønsker å ta ansvar og hjelpe sine medarbeidere med å bli gode på teknologi. Han opplever at mange er innstilt på å lære seg ny teknologi og interessert i å bruke den.
– Og så må det jo sies at selv sånne som meg, som jobber med dette hver eneste dag, kan synes det er vanskelig å ha oversikt over alt som finnes der ute.
Edin understreker at det naturligvis er en fordel at et så stort firma som BAHR kan ha dedikerte ressurspersoner som jobber med å finne nye løsninger og implementere det riktig.
– Kunstig intelligens-bølgen har bragt med seg helt vanvittig mange løsninger. Vi jobber bevisst med å hele tiden prøve å ta pulsen på markedet for å finne løsninger vi tror er riktige for BAHRs medarbeidere. Så må vi teste de ut på en fornuftig og systematisk måte, for å se om det stemmer.
En utfordring som går igjen er at advokatene sjeldent har spesielt god tid, noe som kan føre til en dårlig opplevelse med et nytt produkt hvis man ikke har tid til å sette seg ordentlig inn i det.
– Det kan være lett å tenke at «nei, dette er ikke noe for meg. Jeg gjør det heller sånn jeg alltid har gjort det».
I Karnov-rapporten svarer også en god del av de yngre juristene at de mener de mangler kunnskap. Hos BAHR har de ofte trainees og nyutdannede, men Joachim Edin har ikke inntrykk av at det skorter på tech-kunnskapene.
– Har du gjort en ting på en bestemt måte lenge er det kanskje vanskeligere å endre på det, mens de helt ferske har jo ikke opparbeidet seg noen slike vaner ennå. Jeg opplever at de er veldig åpne og hopper på ting tidlig, sier han.
– Når det er sagt opplever vi stor interesse både fra de som har jobbet her i fem måneder, i fem år og i 25 år. Mange snakker om dette nå og ser potensialet.
Ingen fasit
Joachim Edin tror verktøy som ChatGPT kommer til å bli mer og mer integrert i arbeidshverdagen, og at vi nå bare er i første fase. Potensialet er stort, og det gjelder å sette seg inn i hvordan man kan bruke teknologien på en trygg og god måte, mener han.
– Vi er også avhengig at alle i kunnskapskollektivet BAHR er interesserte og blir inspirerte til å bruke dette. For oss er derfor dialog internt viktig, slik at vi kan finne veien sammen.
– Det er egentlig ingen som har noen fasit på dette, og det endrer seg kontinuerlig.
Han tror kunstig intelligens snart dukker opp i de fleste produkter.
– Så det er veldig viktig for oss som arbeidsgiver og som en kunnskapsbedrift å kunne lære firmaets medarbeidere å bruke disse verktøyene. Snart kommer de til å være overalt, så det er viktig for oss at de vet hvordan de kan få mest mulig ut av teknologien, så de har et fortrinn der.