Jurister e-helse
Avdeling juss og informasjonssikkerhet, Direktoratet for e-helse
Er du en dyktig jurist som vil jobbe i krysningsfeltet juss, IKT og helse? Vil du bruke jussen til å skape bedre samhandling i helsesektoren og pasientens helsetjeneste?
Vi søker inntil to nye rådgivere/seniorrådgivere til Avdeling juss og informasjonssikkerhet. Avdelingen bistår direktoratets avdelinger, programmer og prosjekter samt Helse- og omsorgsdepartementet med juridisk rådgivning og utredninger. Avdelingen er fagorgan for personvern og informasjonssikkerhet for helse- og omsorgssektoren.
Et bærekraftig helse- og omsorgstilbud er avhengig av at teknologi innføres og tas i bruk i tjenesten. Helse- og omsorgssektoren har ambisiøse mål og store forventninger til modernisering og effektivisering. Digitalisering er et viktig hjelpemiddel for å nå disse målene. Nasjonal e-helsestrategi 2017-2022 beskriver seks strategiske satsingsområder, og juridiske virkemidler er viktige for å realisere mange av tiltakene. Lov- og forskriftsarbeid inngår i avdelingens portefølje.
Tillit fra innbyggerne til at helse- og omsorgssektoren behandler helseopplysninger på en sikker måte, er en forutsetning for å lykkes med digitalisering. Ivaretakelse av regelverkets krav til pasientsikkerhet, personvern og informasjonssikkerhet er førende i det juridiske arbeidet. Direktoratet for e-helse har fortolkningsansvaret for enkelte bestemmelser i pasientjournalloven med forskrifter.
Stillingene er faste og for tiden plassert i Avdeling juss og informasjonssikkerhet.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgavene er preget av nybrottsarbeid relatert til digitalisering av helse- og omsorgssektoren. Du vil i stor grad delta i utviklings- og strategiarbeid og i tverrfaglige prosjekter.
Oppgavene dine vil blant annet være:
- juridisk utredningsarbeid og rådgivning til andre avdelinger og miljøer i direktoratet
- juridisk utredningsarbeid og rådgivning i pågående programmer og prosjekter, som for eksempel Helsedataprogrammet, Akson, Modernisert folkeregister, Velferdsteknologi
- besvare henvendelser av juridisk karakter
- utarbeide veiledningsmateriell og maler som sektoren har behov for
- bidra til fortolkning og videreutvikling av relevant regelverk
- bidra til kompetanseheving i sektoren på relevante juridiske områder og problemstillinger
Kvalifikasjoner
Du må ha
- juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap
- dokumentert kompetanse innen to eller flere av disse rettsområdene: helserett, personvern, offentlige anskaffelser, konkurranserett og/eller statsstøtte
- for seniorrådgiver kreves fem års relevant arbeidserfaring fra de nevnte rettsområdene. Erfaring fra krysningsfeltet mellom juss og IKT vil bli tillagt stor vekt.
- kunnskap om eller erfaring med personvernregelverket, herunder EUs personvernforordning og helselovgivningens bestemmelser om personvern
- god teknologiforståelse og beherske Office-pakken godt
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
Nyutdannede med gode faglige kunnskaper, som oppfyller kvalifikasjonskravene, kan søke stilling som rådgiver.
Vi ønsker også at du har
- erfaring fra prosjektarbeid
- dokumentert kompetanse innen forvaltningsrett, offentleglova og arkiv
- kjennskap til og/eller arbeidserfaring fra offentlig forvaltning og/eller fra helse- og omsorgssektoren
Personlige egenskaper
Vi søker faglig dyktige jurister som er selvstendige og flinke til å sette seg inn i nye problemstillinger og samtidig har stor gjennomføringsevne. Du vil samarbeide på tvers av fagområder og det er derfor viktig at du er løsningsorientert og liker å ta initiativ. For å lykkes i stillingen må du i tillegg være leveranseorientert, ha evne til å tenke strategisk og se utviklingsmuligheter.
Vi tilbyr
- stilling som rådgiver eller seniorrådgiver (stillingskode 1434 og 1364) og årslønn tilsvarende kr 504 700– 906 000 (lønnstrinn 57 – 84), avhengig av søkerens kvalifikasjoner. For særskilt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- gode ordninger for pensjon, lån og forsikring i Statens pensjonskasse
- gode seniorordninger fra 62 år
- fleksibel arbeidstid og betalt overtid
- moderne lokaler sentralt beliggende på Skøyen i Oslo
I Direktoratet for e-helse får du kolleger som er stolte av jobben sin og utfører den med stort engasjement. Vi ønsker deg velkommen inn i et arbeidsfellesskap der tverrfaglig samarbeid er helt avgjørende. Vi tilbyr deg et faglig sterkt, dynamisk og hyggelig miljø med høye ambisjoner. Du vil jobbe i team med dyktige og engasjerte medarbeidere og være med på å påvirke fremtidens e-helseløsninger
Et godt arbeidsmiljø er preget av mangfold og vi ønsker alle kvalifiserte kandidater velkommen til å søke, uansett alder, kjønn, arbeids -og livserfaring, hull i CV-en, seksuell legning, etnisk bakgrunn eller funksjonsevne. Direktoratet for e-helse ønsker å realisere regjeringens mål knyttet til inkluderingsdugnaden, om at minst 5 prosent av de nyansatte i staten skal være personer med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en. Vi legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene for personer med nedsatt funksjonsevne. Anonymiserte opplysninger om søkerne kan bli brukt til statistikkformål.
Kontaktinformasjon
- Avdelingsdirektør Birgitte Jensen Egset - 934 46 575