Hva får du jobbe med hos oss?
Motiveres du av å ha en meningsfylt jobb der du kan bidra til forbedring av velferdssystemet vårt? Vi ser etter en initiativrik og dyktig jurist som skal få jobbe med juridiske spørsmål som har stort fokus både nasjonalt og internasjonalt. Er det deg?
Bufdir er fagdirektorat for barnevernet i Norge, og har et ansvar for tolkningen av regelverket på dette området. Vi har også et ansvar for tolkning av regelverket i barnelova, adopsjonsloven, familievernkontorloven og krisesenterloven. Dette er spennende juridiske områder hvor barns rettigheter, grunnleggende rettsikkerhet og menneskerettighetene står sentralt. Vår nye medarbeider får jobbe med et eller flere av disse områdene, avhengig av hvilken kompetanse du har.
Hos oss får du en variert arbeidsdag med oppgaver av både større og mindre karakter. Du vil blant annet få jobbe med selvstendige leveranser i form av tolkningsuttalelser, veiledere, høringsuttalelser og digitale produkter. Juridisk kvalitetssikring i store og små prosjekter på tvers av organisasjonen blir også en viktig del av jobben. Du vil få bidra med juridisk rådgivning og bistå departementet i lov- og forskriftsarbeid. Du vil også behandle klagesaker på innsynsbegjæringer og innenfor områdene adopsjon og institusjon. Avdelingen vår har en bred samarbeidsflate både internt og eksternt, og du må derfor være vant til å gjøre deg forstått av personer som ikke har samme juridiske kompetanse som deg.
Avdelingen du blir en del av, barnerett, består av 14 jurister med sammensatt og bred erfaring. Vi er opptatt av samhold, og har en kultur der vi spiller hverandre gode og gjerne deler vår kompetanse. Trivsel og godt humør er viktig for oss, og en forutsetning for våre gode faglige leveranser. Iblant drar vi og surfer sammen! Vi gleder oss til å ta i mot vår nye kollega.
Hva slags bakgrunn har du?
Du har en master i rettsvitenskap. Den vi ser etter har trolig erfaring som jurist i fra andre statlige virksomheter, men vi vil også høre fra deg om du har annen erfaringsbakgrunn som kan være relevant. Det er viktig at du har god forståelse for direktoratsrollen og kjennskap til offentlig forvaltning for øvrig. Du har sannsynligvis jobbet i et annet direktorat, departement, et fylkesmannsembete, fylkesnemnda eller kommunalt eller statlig barnevern. Men du kan også ha jobbet som advokat med et eller flere av våre juridiske ansvarsområder. Kunnskap om andre relevante juridiske områder som personvern og helserett vil kunne være positivt. Det samme gjelder kunnskap om arkivlov, forvaltningslov og offentlighetslov.
Hva slags person ser vi etter?
Du er en lagspiller som er opptatt av å bidra til et godt arbeidsmiljø. Du samarbeider godt med mennesker med forskjellig fagbakgrunn, og takler høyt arbeidspress i perioder. Du har et godt juridisk skjønn, identifiserer raskt problemstillinger og analyserer disse. Du kan formidle juridiske problemstillinger og dilemmaer, både muntlig og skriftlig, på en forståelig måte. Du liker å ta initiativ for å få til endring, og ser muligheter på arbeidsområdene dine. Du er komfortabel med å ta ta selvstendige avgjørelser, samtidig som du forstår når det er nødvendig med lederforankring. Du jobber strukturert, og klarer å prioritere, planlegge og gjennomføre oppgavene dine.
Hva kan vi tilby deg?
Hos oss får du
- et meningsfylt arbeid for deg som vil være med på å jobbe for vårt viktige samfunnsoppdrag
- varierte, spennende og utfordrende oppgaver på en arbeidsplass i rask utvikling
- ansettelse etter statlig lønnsregulativ som seniorrådgiver (kode 1364) med lønn fra kr 650 000 - 750000 brutto pr. år. Lønn fastsettes etter en helhetsvurdering av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- medlemskap i Statens pensjonskasse som innebærer en god tjenestepensjonsordning samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring
Verdt å merke seg før du søker
Når du søker denne stillingen vil du ikke bli bedt om å skrive/legge ved et søknadsbrev, ettersom vi kun vektlegger CV i den innledende vurderingen av søkerne. Derfor er det viktig at du beskriver ansvarsområder og resultater, samt annen relevant informasjon om hvert av dine arbeidsforhold og utdanning i fritekstfeltet i CV-utfyllingen.
Vi ønsker å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som utnytter potensialet i befolkningens samlede kompetanser. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss. Bufdir jobber for å realisere regjeringens inkluderingsdugnad om at 5 % av alle nyansettelser i staten skal være personer med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en kan bli brukt til statistikkformål.
I tillegg gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlige selv om søkeren har oppmodet om ikke å bli ført på søkerlisten, jf. Lov om rett til innsyn i dokumenter i offentleg verksemd (offentleglova), § 25
Har du spørsmål om stillingen kan du kontakte Anders Henriksen på telefon 467 41 932.
Om oss
En god barndom varer livet ut! Bufdir har kanskje landets viktigste samfunnsoppdrag: Vi vil gi barn og unge en best mulig oppvekst. Derfor jobber vi med barn, ungdom og familier, og vi tilbyr både barnevernstjenester og familieverntjenester på vegne av staten. Vi jobber med likestilling og ikke-diskriminering og utjevning av levekårsforskjeller slik at alle skal kunne få de samme mulighetene til å delta i samfunnet uavhengig av blant annet alder,