Jurist, Samfunn og miljø

Nes kommune

Søknadsfrist

Kommunalområdet  Samfunn og miljø har ansvar for plan- og byggesaks- behandling, eiendomsforvaltning, kommunalteknikk, utbyggingsprosjekter og næring/landbruk.   Vi har behov for en juridisk rådgiver i 100% stilling. Stillingen tilhører kommunalsjefens stab.

Som juridisk rådgiver vil du få spennende arbeidsoppgaver i en variert arbeidshverdag. Du vil representere kommunen utad i dialog med utbyggere, grunneiere og innbyggere. I stillingen vil du ha ansvar for å følge opp og veilede innenfor plan- og byggesak, eiendom og kommunalteknikk . Vi ønsker deg til å bistå oss i arbeidet med kvalitetsheving og helhetlig saksbehandling.

Arbeidsoppgaver

  • Veilede eksterne og interne i plan- og bygningsloven 
  • Behandle/forberede klagesaker på byggesaker, men også andre saksområder kan bli aktuelle
  • Ulovlighetsoppfølging etter byggesaksdelen i plan- og bygningsloven 
  • Koordinere arbeidet med utbyggingsavtaler i forbindelse med utbygging i kommunen 
  • Behandle bygge- og deleforbud, refusjonssaker og ekspropriasjonssaker m.m. 
  • Behandle saker etter og gi råd om VA-regelverket
  • Avtalerett
  • Eiendomsrett
  • Husleierett

Kvalifikasjoner

  • Utdannet med master i rettsvitenskap eller Cand.jur, evt. tilsvarende fra utlandet godkjent i Norge

  • Det er ønskelig med kurs i spesiallovene tilknyttet sektoren, i hovedsak plan- og bygningsloven, men også kurs i VA-regelverket og annet relevant lovverk er ønskelig
  • Det er ønskelig med erfaring fra i hovedsak byggesak, men også plandelen av plan- og bygningsloven og utbyggingsavtaler m.m.
  • Det er ønskelig med erfaring fra avtalerett og forhandlinger 
  • Erfaring fra offentlig sektor. Herunder er det ønskelig med kjennskap til samspill mellom administrasjon og politikk 

Personlige egenskaper

  • Du må ha god arbeidskapasitet og evne til å arbeide selvstendig 
  • Du må være god på samarbeid
  • Du må være god på kommunikasjon – det vil si god juridisk framstillingsevne, både muntlig og skriftlig
  • Du må ha svært gode norskkunnskaper og ha fokus på klart språk
  • Personlig egnethet tillegges stor vekt 

Vi tilbyr

  • Godt tverrfaglig arbeidsmiljø og utfordrende arbeidsoppgaver
  • En variert hverdag
  • Fleksibel arbeidstid
  • Sentral beliggenhet på øvre Romerike
  • Kort avstand til kollektivknutepunkt
  • Lønn etter avtale
  • Gode forsikrings- og pensjonsordninger

Minst to referanser må oppgis

Ansettelsen skjer etter gjeldende lover, reglement og tariffavtaler. 6 mnd. prøvetid.
Kopier av attester og vitnemål tas med ved eventuelt intervju. Søknadspapirer vil ikke bli returnert.

Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har oppfordret om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom oppfordringen ikke blir tatt til følge, blir søkeren varslet om dette, jfr. Offentleglova §25.

Kontaktinformasjon:

  • Kommunalsjef Elisabet Frøyland - 911 68 699

SØK HER!