Jurist, Samfunn og miljø
Nes kommune
Kommunalområdet Samfunn og miljø har ansvar for plan- og byggesaks- behandling, eiendomsforvaltning, kommunalteknikk, utbyggingsprosjekter og næring/landbruk. Vi har behov for en juridisk rådgiver i 100% stilling. Stillingen tilhører kommunalsjefens stab.
Som juridisk rådgiver vil du få spennende arbeidsoppgaver i en variert arbeidshverdag. Du vil representere kommunen utad i dialog med utbyggere, grunneiere og innbyggere. I stillingen vil du ha ansvar for å følge opp og veilede innenfor plan- og byggesak, eiendom og kommunalteknikk . Vi ønsker deg til å bistå oss i arbeidet med kvalitetsheving og helhetlig saksbehandling.
Arbeidsoppgaver
- Veilede eksterne og interne i plan- og bygningsloven
- Behandle/forberede klagesaker på byggesaker, men også andre saksområder kan bli aktuelle
- Ulovlighetsoppfølging etter byggesaksdelen i plan- og bygningsloven
- Koordinere arbeidet med utbyggingsavtaler i forbindelse med utbygging i kommunen
- Behandle bygge- og deleforbud, refusjonssaker og ekspropriasjonssaker m.m.
- Behandle saker etter og gi råd om VA-regelverket
- Avtalerett
- Eiendomsrett
- Husleierett
Kvalifikasjoner
-
Utdannet med master i rettsvitenskap eller Cand.jur, evt. tilsvarende fra utlandet godkjent i Norge
- Det er ønskelig med kurs i spesiallovene tilknyttet sektoren, i hovedsak plan- og bygningsloven, men også kurs i VA-regelverket og annet relevant lovverk er ønskelig
- Det er ønskelig med erfaring fra i hovedsak byggesak, men også plandelen av plan- og bygningsloven og utbyggingsavtaler m.m.
- Det er ønskelig med erfaring fra avtalerett og forhandlinger
- Erfaring fra offentlig sektor. Herunder er det ønskelig med kjennskap til samspill mellom administrasjon og politikk
Personlige egenskaper
- Du må ha god arbeidskapasitet og evne til å arbeide selvstendig
- Du må være god på samarbeid
- Du må være god på kommunikasjon – det vil si god juridisk framstillingsevne, både muntlig og skriftlig
- Du må ha svært gode norskkunnskaper og ha fokus på klart språk
- Personlig egnethet tillegges stor vekt
Vi tilbyr
- Godt tverrfaglig arbeidsmiljø og utfordrende arbeidsoppgaver
- En variert hverdag
- Fleksibel arbeidstid
- Sentral beliggenhet på øvre Romerike
- Kort avstand til kollektivknutepunkt
- Lønn etter avtale
- Gode forsikrings- og pensjonsordninger
Minst to referanser må oppgis
Ansettelsen skjer etter gjeldende lover, reglement og tariffavtaler. 6 mnd. prøvetid.
Kopier av attester og vitnemål tas med ved eventuelt intervju. Søknadspapirer vil ikke bli returnert.
Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har oppfordret om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom oppfordringen ikke blir tatt til følge, blir søkeren varslet om dette, jfr. Offentleglova §25.
Kontaktinformasjon:
- Kommunalsjef Elisabet Frøyland - 911 68 699