Jurist (rådgiver) i avdeling for IT og forvaltningspolitikk
Kommunal- og distriktsdepartementet
Du får jobbe med
Arbeidsoppgaver
- utarbeide lovproposisjon for lov om statsforetak
- utarbeide og følge rutiner for forvaltning av loven
- følge opp Personvernkommisjonens rapport
- utrede spørsmål i krysningspunktet mellom personvern og digitalisering
- utvikle faget klart lovspråk
- dialog med berørte departement og relevante aktører
Når du tiltrer vil arbeidet med ny lov for statsforetak være vektlagt hovedarbeidsoppgave. I lovarbeidet samarbeider du tett med en erfaren fagperson. Etter hvert som lovarbeidet fullføres, blir det en større blanding av arbeidsoppgaver fra de to seksjonene.
Arbeidet omfatter noe enkeltsaksbehandling, men gjennomføres i økende grad gjennom prosjektorganisering. Mange oppgaver har kort tidsfrist og krever at du leverer under press. Samtidig har du større oppgaver/prosjekt som gir deg mulighet til å fordype deg faglig i interessante problemstillinger, hvor du samarbeider tett med faglig engasjerte kollegaer, både internt og eksternt.
Aktuelle samarbeidspartnere er blant andre; øvrige departement (tett samarbeid med Nærings- og fiskeridepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet), Datatilsynet, DFØ og Digitaliseringsdirektoratet.
Vi søker deg som har
Nødvendige kvalifikasjoner
- master i rettsvitenskap/juridisk embetseksamen
- god skriftlig og muntlig formuleringsevne, på norsk og engelsk
En stilling som rådgiver vil normalt kreve ca. tre års erfaring, spesielt relevant erfaring kan delvis kompensere for kortere erfaring enn kravet.
Ønskelige kvalifikasjoner
- kunnskap om selskapsrett
- kunnskap om forvaltningsrettslige problemstillinger
- kunnskap om personvernrett
- relevant erfaring, gjerne fra departement eller øvrig offentlig forvaltning
- interesse for teknologiutvikling og digitalisering
- interesse for klarspråk
Personlige egenskaper
Arbeidet kombinerer både selvstendig arbeid og nært samarbeid internt og eksternt. Det forventes at du bidrar til å skape fremdrift i oppgavene, samarbeider konstruktivt og tar ansvar. Siden du er tilknyttet to seksjoner oppgavemessig, krever det en strukturert tilnærming og evne til å prioritere.
- du har gode samarbeidsevner og trives i nært samarbeid med andre
- du er selvstendig og evner å spørre deg frem, finne ut av ting og være en pådriver
- du har gode analytiske evner, forstår komplekse problemstillinger og evner å formidle disse
- du er strukturert og samvittighetsfull
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt. Utdannelse og erfaring må dokumenteres med CV, vitnemål (med resultater) og attester.
Vi tilbyr
Vi ønsker deg velkommen inn i et arbeidsfellesskap med dyktige kolleger som er stolte av jobben sin. Vi tilbyr
- mulighet for å påvirke og være tett på samfunnsviktige spørsmål
- spennende og varierte arbeidsoppgaver i et tverrfaglig miljø
- sterkt fagmiljø og samarbeid med viktige samfunnsaktører
- gode forsikrings- og pensjonsordninger, med automatisk medlemskap i Statens pensjonskasse
- fleksibel arbeidstid
- arbeidsplass sentralt i Oslo sentrum
- mulighet for trening i arbeidstiden
- egen bedriftshelsetjeneste
Lønn: Stillingen lønnes som rådgiver fra kr 570 000 - 700 000 pr år. Stillings- og lønnsinnplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner. Høyere lønn kan vurderes for spesielt godt kvalifiserte søkere.
Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Slik søker du
Søknad sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" øverst på denne siden.
Et godt arbeidsmiljø er preget av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke - uansett alder, kjønn, funksjonsevne, etnisk bakgrunn, seksuell legning eller hull i CV. Arbeidsforholdene vil bli lagt til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Godt medarbeiderskap er viktig for oss.
KDD samarbeider med Meditor for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Kontaktperson: For nærmere opplysninger om stillingen kontakt: avdelingsdirektør Asgeir Fløtre, tlf: 93086134, e-post: Asgeir.Flotre@kdd.dep.no eller avdelingsdirektør Åste Marie Skullerud, tlf: 90967304, e-post: Aste-Marie.Skullerud@kdd.dep.no
Søknadsfrist: 9. mai 2022
Arbeidsgiver: Kommunal- og distriktsdepartementet
Kommune: Oslo
Omfang: Heltid
Varighet: Fast
Arbeidssted: Kommunal- og distriktsdepartementet
Om oss
Kommunal- og distriktsdepartementet har ca 380 ansatte og er sekretariat for kommunal- og distriktsministeren og øvrig politisk ledelse.
Departementet (KDD) har ansvar for boligpolitikk, plan- og bygningsloven, arbeid med FNs bærekraftsmål, kart- og geodatapolitikken, kommuneøkonomi og lokalforvaltning, IKT- og forvaltningspolitikk, elektronisk kommunikasjon, regional- og distriktspolitikk, det administrative ansvaret for fylkesmennene, valgjennomføring, politikken overfor samer og nasjonale minoriteter, statlig arbeidsgiverpolitikk og statlig bygg- og eiendomsforvaltning.
Departementet har en rekke underliggende etater og virksomheter.
Avdeling for IT- og forvaltningspolitikk
Avdelingen har koordineringsansvaret for forvaltningspolitikken og IT-politikken, for deler av personvernpolitikken og for elektronisk kommunikasjon. Ansvaret omfatter blant annet arbeidet med digitalisering og innovasjon i offentlig sektor, personopplysningsforskriften og administrativt ansvar for Datatilsynet og for Personvernnemda. Avdelingen har også ansvar for etatsstyringen av Digitaliseringsdirektoratet og av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
SØK HER