Etterforskingsleder (jurist)

Spesialenheten for politisaker, Oslo

Søknadsfrist

Ved etterforskingsavdeling Øst-Norge er det ledig stilling som jurist ved avdelingens kontor i Oslo. Vi søker etter en faglig dyktig medarbeider som liker utfordringer og som ønsker å arbeide i et engasjert og kompetent miljø. Avdelingen er for tiden bemannet med leder, elleve etterforskere, fire jurister og en seniorkonsulent. 

I saker som gjelder spørsmålet om en ansatt i politiet eller påtalemyndigheten har begått en straffbar handling i tjenesten, foretas og ledes etterforskingen av Spesialenheten for politisaker. Spesialenheten har totalt 41 ansatte. Hovedkontoret er plassert på Hamar, og enhetens etterforskingsavdelinger er lokalisert i Oslo, Hamar, Trondheim og Bergen. For mer informasjon om virksomheten vises det til Spesialenhetens hjemmeside www.spesialenheten.no 

Arbeidsoppgaver
  • lede og være ansvarlig for etterforskingen i den enkelte sak i samarbeid med spesialetterforskere
  • utføre påtaleoppgaver i arbeidet med straffesaker ved avdelingen, herunder avgjøre i hvilke saker etterforsking skal iverksettes
  • utarbeide innstillinger til sjefen for Spesialenheten

Stillingsinnehaveren rapporterer til leder for etterforskingsavdeling Øst-Norge, og må påregne stedfortrederoppgaver.

Kvalifikasjoner

  • juridisk embetseksamen/mastergrad i rettsvitenskap
  • kjennskap til strafferettspleien og politiets og påtalemyndighetens virksomhet
  • relevant erfaring fra arbeid med strafferett og straffeprosess vil bli vektlagt
  • erfaring som dommerfullmektig er ønskelig, men ikke en forutsetning 
  • erfaring med prosedyre for domstolen er ønskelig, men ikke en forutsetning
  • erfaring fra arbeid med juridiske problemstillinger, utredningsarbeid og tverrfaglig samarbeid
  • erfaring med håndtering og ansvar for egen portefølje
  • gode administrative evner 
  • god muntlig og skriftlig fremstillingsevne

Det vil bli bedt om politiattest, og den som ansettes må ved behov kunne sikkerhetsklareres. Stillingsinnehaver gis politimyndighet og påtalemyndighet innenfor Spesialenhetens ansvarsområde.

Personlige egenskaper

Det stilles krav til faglig dyktighet, nøyaktighet og god arbeidskapasitet. Den som ansettes må være selvstendig, beslutningsdyktig, resultatorientert og strukturert, og samtidig være flink til å samarbeide og tenkte helhetlig.  

Personlig egnethet vil bli vektlagt. Vi vil i vår vurdering vektlegge kandidatens refleksjoner om Spesialenhetens samfunnsoppdrag. 

Vi tilbyr

Stillingen lønnes etter statens lønnsregulativ i stillingskode 1245 fra kr. 650.000 til kr. 815.000 pr. år. Lønnsplassering etter kvalifikasjoner og erfaring. I henhold til særavtale gis det tillegg i lønn for tilgjengelighet og belastende unntak fra arbeidsmiljøloven med kr. 55.104 pr. år. Av lønnen trekkes 2 % lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse.  

Vi tilbyr fleksitidordning  og sommertid. Spesialenheten for politisaker er en IA-bedrift, og tilbyr bedriftshelsetjeneste til alle ansatte. 

Annet 

Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette jf. offentleglova § 25.  

Det pågår for tiden en utviklingsprosess med mulig omorganisering i virksomheten, og det tas forbehold om fremtidige organisatoriske endringer. Den som ansettes plikter å rette seg etter fremtidige beslutninger som organisatoriske, arbeids- og/eller ansvarsmessige endringer knyttet til stillingen.

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.  
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Les mer på https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.  

Vi ber om at søknad, CV, attester og vitnemål sendes elektronisk via vår elektroniske rekrutteringsportal. Originale dokumenter medbringes til eventuelt intervju.

SØK HER!