Er du interessert i å arbeide med spennende juridiske problemstillinger på et område med stor betydning, både for enkeltpersoner og for samfunnet?

Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Søknadsfrist
 
Om stillingen
Samfunnet skal tilrettelegge for at flest mulig får delta i arbeids- og samfunnslivet på en god måte. Samtidig skal vi ta vare på dem som av ulike grunner i kortere eller lenger perioder har behov for bistand og oppfølging blant annet fra NAV.  
Trives du med regelverksarbeid og politikkutvikling i et tverrfaglig arbeidsmiljø med høyt tempo? Da kan du være den vi ser etter!
Vi har ledig en fast stilling som seniorrådgiver i seksjon for arbeidsavklaring og sosiale tjenester.  
Som medarbeidere i departementet skal vi være faglig engasjerte, ta ansvar, være gode lagspillere og utvikle og forbedre.
Søknadsfrist: 18. mars 2022
 
Om departementet og avdelingen
Arbeids- og inkluderingsepartementet har ansvaret for arbeidsmarkedspolitikken, inntektspolitiske spørsmål, arbeidsrett, arbeidsmiljø og sikkerhet, inkluderingspolitikken, pensjonspolitikken og velferdspolitikken.
Departementet forvalter rundt en tredjedel av statsbudsjettet.
Vi er om lag 230 ansatte fordelt på syv avdelinger og en presse- og kommunikasjonsenhet.
Velferdspolitisk avdeling har ansvaret for ordninger som skal motvirke utstøting og fremme inkludering av personer med nedsatt arbeidsevne, syke og andre utsatte grupper i arbeidslivet. Det omfatter blant annet de helserelaterte inntektssikringsordninger i folketrygden (sykepenger, arbeidsavklaringspenger, uføretrygd), pleiepenger, hjelpemidler i folketrygden og sosialtjenesteloven. 
Avdelingen har videre ansvaret for å koordinere departementets arbeid med IA-avtalen og å oppsummere regjeringens innsats for å bekjempe fattigdom.
Seksjon for arbeidsavklaringspenger og sosiale tjenester har ansvar for arbeidsavklaringspenger, arbeidsrettet oppfølging, sosialtjenesteloven, departementets styring av Fylkesmannen og Helsetilsynet og koordineringen av avdelingens arbeid med sosialpolitikk/fattigdom.
 

 

Arbeidsområde

Du vil særlig arbeide med lov- og utredningsarbeid knyttet til regelverket for arbeidsavklaringspenger og lov om sosiale tjenester, herunder oppfølging av relevante punkter i regjeringens politiske plattform. Også andre oppgaver under seksjonens og avdelingens ansvarsområde vil være aktuelle. Du må kunne sette deg inn i, analysere og presentere komplekse saker klart og kortfattet.

Hva slags bakgrunn har du?

  • Minimum juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap
  • Relevant erfaring med juridiske spørsmål på trygdeområdet
  • Erfaring med lov- og forskriftsarbeid på departementsnivå er en fordel
  • God skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk og engelsk

Hvem ser vi etter?

Du:

  • har gode samarbeidsevner
  • er strukturert og jobber selvstendig
  • kan jobbe i team og har evne til å lede større utredningsoppdrag
  • har stor arbeidskapasitet og gjennomføringsevne
  • setter deg raskt inn i nye problemstillinger, evner å tenke helhetlig og bidrar inn i tverrfaglige sammenhenger
  • trives med å jobbe i skjæringspunktet mellom fag og politikk

Hva får du hos oss?

  • Du blir en del av et sterkt fagmiljø med engasjerte og hyggelige kolleger. Vi legger vekt på å gi ansvar og tillit, men også veiledning i et godt arbeidsfellesskap.
  • Du vil få nærhet til politiske beslutninger.
  • Lønn vil ligge mellom 630 000 og 800 000 kroner avhengig av kvalifikasjonene dine. Er du spesielt godt kvalifisert til stillingen, kan høyere lønn vurderes.
  • Som ansatt i staten får du blant annet si fleksitid, sommertid og pensjons- og forsikringsordning gjenom Statens pensjonskasse som også har et av markedets billigste boliglån. Du får også mulighet til å trene i arbeidstiden.

Les dette før du søker

  • Mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
  • Du kan be om å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
  • Arbeidsspråket er norsk.

Kontaktinformasjon

For mer informasjon om stillingen, ta gjerne kontakt med avdelingsdirektør Vibeke Trålim på tlf. 477 13 181.

Søknadsfrist: 18. mars 2022

Arbeidsgiver: Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Kommune: Oslo

Omfang: Heltid

Varighet: Fast

Arbeidssted: Oslo

SØK HER