Tilgang til digitale tjenester: Sivilombudet ber om ny vurdering av diskriminering

Diskrimineringsnemnda mente departementet ikke diskriminerer. Sivilombudet anbefaler ny vurdering.

Illustrasjonsfoto: iStock
Illustrasjonsfoto: iStock

I en avgjørelse fra juni konkluderer Sivilombudet med at det er feil ved en uttalelse fra Diskrimineringsnemnda i en sak om tilgang til digitale offentlige tjenester – og anbefaler Norsk forbund for Utviklingshemmede om å begjære gjenåpning av saken.

Saken gjelder Diskrimineringsnemndas behandling av en klage fra Norsk forbund for Utviklingshemmede (NFU) mot Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

Spørsmålet var om departementet hadde handlet i strid med forbudet mot indirekte diskriminering på grunn av funksjonsnedsettelse, ved ikke å sikre et innloggingssystem til offentlige digitale tjenester som er tilgjengelig for alle. NFU viste til at mange mennesker utestenges fra digitale offentlige tjenester fordi de ikke får tilgang til eID på høyeste sikkerhetsnivå.

Diskrimineringsnemnda konkluderte med at det ikke forelå diskriminering fra departementets side.

Men Sivilombudet uttaler at nemndas utredning og begrunnelse er mangelfull. Det gjelder både vurderingen av faktiske omstendigheter og rettslige spørsmål, ifølge ombudet.

Ekskludert fra digitale offentlige tjenester

«Uttalelsen mangler en nærmere drøftelse av hovedspørsmålet i saken. Det er dermed uklart hva som er grunnlaget for Diskrimineringsnemndas konklusjon om at departementet ikke diskriminerer», skriver ombudet.

Bakgrunn for saken er at NFU mener det er i strid med forbudet mot indirekte diskriminering at staten ved departementet ikke har sikret et innloggingssystem til digitale offentlige tjenester som er tilgjengelig for alle. NFU viser til at organisasjonen over flere år har blitt kontaktet av medlemmer som opplever å bli ekskludert fra digitale offentlige tjenester.

Prisvinner etterlyste ansvar

Fjorårets vinner av Rettssikkerhetsprisen, professor Marte Eidsand Kjørven, har pekt på at digitalt utenforskap kan få store konsekvenser for dem det gjelder.

– Det er veldig alvorlig. Jeg tror ikke folk er klar over hvor hemmende det er å ikke ha tilgang til BankID, sa hun i et intervju med Juristen i fjor.

– Vi har laget oss et system hvor ingen har ansvar, eller hvor ingen tar ansvar. Offentlige myndigheter har en plikt til å gi likeverdige tjenester til sine borgere, men det gjør de ikke når tilgang til tjenestene avhenger av at du inngår en privatrettslig avtale om BankID eller annen eID, sa hun.