Dommer og advokat: Dette er fem feil man bør unngå i retten
De fremmøtte fikk råd fra en dommer og en advokat under afterwork arrangement. - Cowboy-opplegg tjener ikke klienten din, sier advokat Andreas Holmsen-Ringstad om oppførsel i retten.
Arrangementet, som først og fremst rettet seg mot de yngre i arbeidslivet, gikk av stabelen i Oslo og var en del av Juristforbundets «afterwork» møter. De fremmøtte fikk konkrete tips og råd fra to jurister med lang fartstid fra rettssalen.
«Å gå i retten er noe av det mest spennende med jobben som advokatfullmektig. Men mange er naturligvis nervøse, da det er mye man må huske på, forberede og presentere. Hvilke fallgruver bør man unngå? Hva er de vanligste feilene fullmektiger gjør når de er i hovedforhandling – og hvordan unngår du dem?», het det i presentasjonen.
Til å snakke om dette var tingrettsdommer Åsne Julsrud og advokat Andreas Holmsen-Ringstad invitert. Julsrud er dommer i Oslo tingrett og har over 20 års erfaring fra dommerrollen. Holmsen-Ringstad er arbeidsrettsadvokat i Juristforbundet og har også erfaring fra forbrukerjuss og eiendom.
Her er 5 punkter de to ga råd om:
1. Om sakens kjerne
Dommer Åsne Julsrud:
- Ikke bruk tid på det som ikke er sakens kjerne. Tenk over hvor du skal legge inn støtet, det som er relevant. Du kan droppe anførsler som ikke er de mest sentrale for å få medhold i påstanden. Dette krever mot og erfaring, så kanskje man som ny advokatfullmektig kan drøfte strategi med en mer erfaren før man går i retten? Bruk din prinsipal. Det er ikke behov for å presentere all historikk mellom partene om det ikke er relevant for tvisten. Hold deg til kjernen.
Advokat Andreas Holmsen-Ringstad:
- Klient har sine forventninger til deg i din rolle. De er veldig opptatt av alle sider av saken sin, naturligvis, og det er ikke nødvendigvis slik at de fokuserer mest på det vesentligste fra et juridisk perspektiv. Derfor er det viktig å forventningsstyre klienten på forhånd. Forklar hvorfor du mener at klienten er tjent med at vi bruker mye tid på dette og lite tid på noe annet. Forklar at motparten kan ha som en bevisst strategi å forsøke å få fokuset over på andre momenter i saken enn det som er av størst betydning for dommens utfall.
2. Om å være forberedt
Dommer Åsne Julsrud:
- Du må ikke være uforberedt, men det er lov å være ny. Det er lov i planmøtet å si at man er ny, så har dommeren forståelse for usikkerhet og kan hjelpe og guide deg underveis. Du må imidlertid kunne saken din godt. Det er du som kan den, ikke dommeren.
Advokat Andreas Holmsen-Ringstad:
- Det blir som en tømmerhogger som får fem timer til å felle et tre med en sløv øks, og så bruker han de første fire timene på å slipe øksa og feier ned treet den siste timen. Forberedelsesfasen er den klart viktigste. Bruk det at du er mindre erfaren som en styrke overfor klient. Forklar at du av den grunn har sørget for at du er den som er best forberedt og kan faktum best.
- Jeg har bare blitt mer og mer bevisst på viktigheten av å skaffe meg god oversikt over faktum så tidlig som mulig. Det er på ingen måte sikkert at klienten din gir deg all relevant informasjon. Grav og undersøk mest mulig. Og husk at det i retten er stor forskjell på skriftlige bevis og parts- og vitneforklaringer. En liten kjøreregel er at du kun unntaksvis skal stille spørsmål til parter og vitner i retten som du ikke på forhånd vet hva kommer til å svare. Det vil alltid dukke opp noe nytt underveis i en rettssak, men jo grundigere forarbeid, jo mindre overraskelser i retten.

3. Om faktum i saken
Dommer Åsne Julsrud:
- Ikke glem faktum. Det er faktum som avgjør saken, ikke alle mer perifere rettskilder. Du har begrenset med tid, så du må disponere den godt.
Advokat Andreas Holmsen-Ringstad:
- Jeg opplever at det nesten alltid blir knapt med tid. Det er også viktig å få med seg det som skjer underveis i saken. Kommer motpartens advokat med noen gode poenger du ikke har forberedt deg på? Sier et vitne noe annet enn det du trodde? Det er viktig at ikke alt det «nye» bare kastes inn på slutten av prosedyren. Du må tilpasse underveis og det kan være en utfordring på én-dags-saker. Men tenk gjennom dette på forhånd og lag et system som fungerer for deg. Det kan være stressende, men har du en plan på hvordan du skal håndtere det er det lettere å bevare roen.
4. Om disposisjon
Dommer Åsne Julsrud:
- I sivile saker og større straffesaker: Ikke kom uten disposisjon. Det er den eneste måten du kan være helt sikker på at dommeren får med seg de riktige henvisningene.
Advokat Andreas Holmsen-Ringstad:
- Som advokat skal du «selge» din klients historie og påstanden om hva som er det rette utfallet. Da er disposisjonen et viktig «salgsverktøy». Ikke kun for at det skal være lettere å holde oversikt underveis i innledningsforedraget og prosedyren, men også fordi det er et dokument til dommeren, og som dommeren vil ha tilgjengelig når dommen skal skrives. Pass likevel på at det ikke blir for omfattende. Gode henvisninger til faktisk og juridisk utdrag er viktig.
5. Om oppførsel
Dommer Åsne Julsrud:
- Ikke vær aggressiv eller tøff deg på vegne av klienten. Hold en god profesjonell tone. Vær gjerne engasjert i saken på vegne av din klient, men oppfør deg alltid høflig. Dette er vår felles arbeidsplass. Husk at du treffer igjen folk du møter i retten.
Advokat Andreas Holmsen-Ringstad:
- Min erfaring er at det er litt ulikt fra rettsområde til rettsområde. Innenfor arbeidsrett opplever jeg at en klar overvekt av advokatene er pragmatiske, ryddige og høflige i fremtoningen. Mild i form, sterk i sak. Men jeg har i tidligere jobb også sett en del «cowboy-opplegg». Det tjener ikke klienten din og jeg opplever ikke at det førte til særlig med gehør hos dommere i rettssalen heller, selv om noen klienter nok kan like den stilen. Tenk gjennom hva slags advokat du selv vil være og hvordan andre skal oppfatte deg.