Regjeringen vil gi Konkurransetilsynet nye fullmakter

Tilsynet skal kunne gripe inn i markeder selv om det ikke er brudd på konkurranseloven.

Næringsminister Cecilie Myrseth (Foto: David Berg Tvetene / Nærings- og fiskeridepartementet)
Næringsminister Cecilie Myrseth (Foto: David Berg Tvetene / Nærings- og fiskeridepartementet)

Fredag 6. september vedtok Regjeringen en lovproposisjon som gir Konkurransetilsynet rett til å gripe inn mot private selskaper, selv om de ikke bryter konkurranseloven.

Lovproposisjonen er en tilråding fra nærings- og fiskeridepartementet.

“Konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen er ikke god nok. Regjeringen vil derfor gi Konkurransetilsynet flere muligheter til å slå ned på konkurranseproblemer. Det nye verktøyet, markedsetterforskning, innebærer at tilsynet kan gripe inn i markeder selv om det ikke er brudd på konkurranseloven.” heter det i pressemeldingen fra Regjeringen.

Det fremkommer i lovproposisjonen at “Formålet med lovforslaget er å gi Konkurransetilsynet en inngrepshjemmel som gir Konkurransetilsynet mulighet til å fatte vedtak om avhjelpende tiltak der tilsynet avdekker forhold som vesentlig begrenser konkurransen eller er egnet til å vesentlig begrense konkurransen.”

– For vide inngrepsmuligheter

Høringsnotat til forslaget ble sendt til aktører som Orkla, Coop Norge og Rema 1000.

Ifølge dokumentet mottok nærings- og fiskeridepartementet 26 høringsinnspill, og overordnet mente flere av høringsinstansene at forslaget om markedsetterforskning burde vært gjennomført grundigere. De fleste mener også at forslaget er for inngripende for næringslivet, og “gir Konkurransetilsynet for vide inngrepsmuligheter, og kan sette tilsynets politiske uavhengig i fare”.

Det vises også til i forslaget at flere land har innført markedsetterforskning ved lov, som Tyskland og Danmark.

– Målrettede tiltak på et tidligere tidspunkt

– Forslaget som nå sendes til Stortinget, innebærer blant annet at tilsynet kan sette inn målrettede tiltak på et tidligere tidspunkt. Det er viktig for å forebygge at konkurranseproblemer vokser seg store, og målet er bedre konkurranse slik at forbrukeren får bedre utvalg til lavere pris, uttaler næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) i pressemeldingen.