Meta og Spotify ut mot EUs personvernregler

Selskaper mener Europa risikerer å falle enda mer bakpå i utvikling av kunstig intelligens.

Illustrasjonsfoto: iStock
Illustrasjonsfoto: iStock

Torsdag 19. september ble EU kritisert i et åpent brev av flere store selskaper, inkludert Meta og Spotify. Kritikken går på deres "fragmenterte og inkonsekvente" beslutningstaking om personvern og kunstig intelligens. Brevet kritiserer nylige avgjørelser under personvernforordningen GDPR fra 2018.

Selskapene skriver at beslutningstaking innen regulering den siste tiden har «blitt fragmentert og uforutsigbar, mens inngrep fra de europeiske datatilsynsmyndighetene har skapt stor usikkerhet om hvilke typer data som kan brukes til å trene AI-modeller.»

Selskapene, sammen med flere forskere og bransjeorganisasjoner, hevder også at Europa allerede var mindre konkurransedyktig og risikerer å falle enda mer bak på kunstig intelligens. Undertegnerne oppfordret til "harmoniserte, konsistente, raske og klare beslutninger" fra personvernregulatorer for å "muliggjøre bruk av europeiske data i AI-trening til fordel for europeerne".

Data for å trene opp kunstig intelligens

Meta, som eier Facebook, WhatsApp og Instagram, stoppet nylig planer om å samle inn data fra europeiske brukere for å trene AI-modellene sine etter press fra personvernregulatorer. De har tidligere fått rekordhøye bøter for å bryte brukernes personvern, inkludert en enkelt bot på over én milliard euro under GDPR.

I tillegg til personvernreglene var EU den første «regionen» til å innføre omfattende lovgivning som tar sikte på å forhindre misbruk av kunstig intelligens, med tiltak som AI Act som trådte i kraft tidligere i år.

Meta og andre teknologigiganter har i økende grad utsatt lanseringen av produkter for det europeiske markedet, og hevdet at de ventet på juridisk klarhet. Meta utsatte den EU-omfattende lanseringen av sitt Twitter-alternativ Threads med flere måneder i fjor. Google har på samme måte holdt tilbake lanseringen av AI-verktøy i EU.