Studentliv: Brenner for jussen og mer flerspråklig kompetanse i juristmiljøet

– Husk at du kan være ambisiøs og samtidig senke skuldrene litt. Vær deg selv, tør å ha store drømmer og ha et åpent sinn, sier Mahnoor Chaudrey til ferske jusstudenter.

Mahnoor Chaudrey (Foto: privat)
Mahnoor Chaudrey (Foto: privat)

Mahnoor Chaudry (23) er denne høsten i gang med masterstudier på UiB. Hun jobber både i bank og med frivillig rettshjelpsarbeid ved siden av jusstudiet. Og er opptatt av behov for mer inkludering av ulike typer kompetanse i jussen og jusmiljøet.

(Intervjuet er en del av Juristens temautgave om studentliv som er ute denne måneden)

– Det å studere juss var en barndomsdrøm jeg hadde. Jeg ønsker å utgjøre forskjell for folk som ikke har samme forutsetninger. Blant annet derfor studerer jeg jus, sier hun.

– Jeg synes utdanningen er veldig spennende, lærerik, givende og gleder meg til å komme i gang med karrieren som jurist.

Mahnoor Chaudry kommer fra bydelen Søndre Nordstrand i Oslo og er født og oppvokst på Mortensrud.

– Det er et sted med stort mangfold og et godt fellesskap, men ofte er det også utsatt for turbulens som gir negative overskrifter i mediene om kriminelle miljøer og vansker med integrering. 

Hun har arbeidet frivillig med rettshjelp i Rettssenteret og er opptatt av at juss og juridisk hjelp kan ha stor betydning for barn og unge. 

– Frivillighet var ikke noe jeg i utgangspunktet hadde tankene, men jeg så hvor godt og nødvendig tilbudet er i det området jeg kommer fra, og at min lokale tilhørighet kunne bidra. Jeg vet litt om hvor skoen trykker. Jeg har selv erfart at multikulturell bakgrunn, språk, tilknytning til nærmiljøet og nærhet i alder, er en ressurs og inngangsport til å bruke jussen til problemløsninger.

– I Rettssenteret er jeg bydelskoordinator for Søndre Nordstrand. Min oppgave som frivillig har vært å være et bindeledd inn mot bydelen, og sørge for at rettshjelpen skulle være lett tilgjengelig til de som trenger det aller mest. De frivillige har løst problemer på stedet, tatt med saker til kontoret og videreformidlet til advokat eller andre der det er nødvendig. De frivillige får utgjøre en forskjell, samt at det gir juridisk erfaring og bygger karrieren, sier Chaudry.

Mahnoor Chaudrey har arbeidet frivillig med rettshjelp og som bydelskoordinator (Foto: privat)

Dessuten har hun jobbet i DnB i snart tre år. Hun startet som kunderådgiver, men har nå en mer juridisk rettet jobb. Chaudry har to år igjen av studiet og er i gang med masterstudiet ved UiB. Hun har et klart mål om å bli advokat.

– Det er det jeg vil. Og så vil jeg ha en god jobb. Jusstudentene er jo ambisiøse, smiler hun.

Erfaring og ferdigheter

– Hva ser du etter i en fremtidig arbeidsgiver?

– Jeg ser etter en arbeidsgiver som ser verdien av min flerspråklige bakgrunn og min kjennskap til ulike miljøer. Det er ikke alle i jussmiljøet som har slik bakgrunn eller ser ut som meg, sier hun og forteller at hun ønsker å se flere minoriteter og annen bakgrunn i jussen. 

– Det er snakk om å ta i bruk alle talenter der ute og se verdien og styrken det gir. Jeg ønsker at arbeidsgivere skal veie erfaringen man har i dag, som blant annet sosiale ferdigheter og styrker, opp mot karakterkortet. Grunnlaget burde også være personlige egenskaper, kvaliteter og hva man kan bidra med i fremtiden. 

– Hvordan er studiemiljøet på jussen?

– Jeg har stortrives og har gode venner jeg studerer sammen med. Men nå ser jeg veldig frem til å bli ferdigutdannet. Selv om man kanskje også burde nyte studietiden og fleksibilitet litt mer.

– Har du noen tips til ferske studenter?

– Husk at du kan være ambisiøs og samtidig senke skuldrene litt. Men jeg tror mange blir litt overrasket over karakterjaget på jussen. Likevel; nyt studiehverdagen, for den kommer ikke tilbake. Og til folk med en minoritetsbakgrunn som lurer på om de skal studere juss; vær deg selv, tør å ha store drømmer og ha et åpent sinn.

Også har hun erfart at aktiviteter og verv ved siden av studiet gir både kompetanse og utvikling. 

– Det gir erfaring, det gir kunnskap og det gir sosiale ferdigheter.