40 prosent sliter med å forstå det offentliges vedtak i enkeltsaker
Årets innbyggerunderundersøkelse fra Difi er nå ute.
«Det gjenstår arbeid med klart språk i det offentlige», heter det i den siste innbyggerundersøkelsen fra Difi.
Innbyggerundersøkelsen gjøres annethvert år, og er en av de største undersøkelsene av forvaltningen i Norge.
Undersøkelsen skal gi et bedre grunnlag for å vurdere utviklingen av offentlige tjenester på tvers av sektorer.
31 prosent er enige i at det offentliges vedtak i enkeltsaker er lette å forstå, mens 40 prosent er uenige i dette.
Det er 38 prosent som mener det offentlige legger vekt på å lage lover og forskrifter som har et klart og forståelig språk, mens 39 prosent er uenige i det.
– Plunder og heft
47 prosent svarer at de er enige i at det offentliges brev, brosjyrer o.l. er enkle å forstå. Andelen som er uenige i dette er 31 prosent i årets undersøkelse.
«Kvaliteten på offentlige tjenester oppleves som god. Mange synes likevel det er mye plunder og heft i møtet med det offentlige», skriver Difi.