Teknologi: Hvem skal sørge for at KI gjør jobben sin?

Når kunstig intelligens (KI) tar stadig større plass på arbeidsmarkedet, vil mange jobber forsvinne. Men teknologien vil også ha behov for nye funksjoner, skriver Juristforbundets informasjonssjef.

Jan Lindgren (Foto: Juristforbundet / Pixabay)
(Foto: Juristforbundet / Pixabay)

Av Jan Lindgren, informasjonssjef i Juristforbundet

KI-prompt spesialist er en rolle som forventes å bli etterspurt, personene som skal sørge for at KI faktisk gjør jobben sin. Dette skriver Akavia Aspekt, medlemsorganet til Juristforbundets svenske søsterorganisasjon.

Mange tror at jobben er truet når KI banker på arbeidsplassens dør – både mer kvikk, flittig og nøyaktig, og mindre glemsk enn deg. Organisasjonen World Economic Forum (WEF) hevdet allerede i 2020 at KI vil eliminere 85 millioner jobber på verdensbasis de neste årene.

Nye arbeidsplasser

Men alt er ikke mørkt – ifølge WEFs prognose vil svimlende 97 millioner arbeidsplasser skapes gjennom teknologisk utvikling. En stillingstittel som forventes å øke raskt er KI-prompt spesialist (AI-prompt manager), hvis oppgave er å stille spørsmål og deretter vurdere svarene fra KI-verktøyet. Målet er å maksimere fordelen ved å få roboten til å levere gode resultater.

– Avhengig av hvordan du stiller spørsmålet og hvilke data som er tilgjengelige for den bestemte KI-tjenesten du bruker, vil du få ulike svar. Vi tror at dette kan bli en felles og viktig kompetanse og rolle i fremtiden, forteller Heléne Olsson, leder for området Global Industry Innovation i det internasjonale analyse- og konsulentselskapet Kairos Future, til Akavia Aspekt.

De har nylig sluppet en studie om hvordan KI vil påvirke arbeidsmarkedet, ikke minst kunnskapsorienterte yrker innen finans, juss og kommunikasjon. 

Stille riktige spørsmål

Aspekt spør hvor vanskelig det egentlig kan være å fungere som KI-prompt spesialist når KI-tjenestene er så smarte at de kan «erstatte» medarbeidere. Heléne Olsson svarer at det kreves språklig evne til å kunne formulere geniale spørsmål til KI-tjenesten, fagspesifikk kunnskap for å vite hvilke spørsmål og svar som er relevante for oppgavene, dessuten en generell kunnskap om hvordan KI fungerer. 

Du må ha kompetansen til å stille de riktige spørsmålene og verifisere svarene, forklarer hun.

Kan spare mye tid

Ifølge Olsson kan kunstig intelligens ha stor betydning innenfor juristbransjen. Jurister håndterer ofte store mengder informasjon på tusenvis av sider, og da kan KI-verktøyet effektivt trekke ut det essensielle fra materialet og lage forståelige oppsummeringer, som deretter kvalitetssikres av den bestillende juristen.

– En slik måte å jobbe på sparer mye tid. Jeg vet at det er dommere som allerede i dag skriver utkast til dommer ved hjelp av KI-verktøy, sier den svenske konsulenten til Aspekt.

Ifølge Kairos Futures prognoser kan nærmere en tredjedel av arbeidsstyrken få nye eller endrede oppgaver i kjølvannet av KI-teknologiens innmarsj. Derfor anbefaler Heléne Olsson at man allerede nå begynner å undersøke hvordan KI kan brukes i det løpende daglige arbeidet.

Tips for å bli en KI-prompt spesialist:

Få praktisk erfaring. Begynn å bruke forskjellige KI-verktøy for forskjellige oppgaver i dag, enten på egen hånd eller i en gruppe. Ta initiativet selv og oppmuntre til en diskusjon om KI, hvis det viser seg at ingen andre gjør det.

Skriv nøyaktige bestillinger. Vær oppmerksom på at jo klarere og mer spesifikke instruksjoner du gir KI-verktøyet ditt, jo bedre resultater vil du få.

Test deg selv. Lær hvordan KI-verktøyet fungerer ved å stille forskjellige spørsmål og legge inn forskjellige bestillinger. Prøv å være kreativ i hvordan du formulerer deg.

Les videre. Få mer generell kunnskap om KI og prompting, for eksempel ved å søke kunnskap på nettet eller ved å ta kurs eller etterutdanning.

Ikke glem at du har ansvaret. Det er viktig at du alltid kvalitetssjekker materialet som KI-verktøyet har produsert.

Kilder:

Utveckling och möjligheter i jobbet | Akavia Aspekt

Kairosfuture | Future | Strategy | Innovation