- Skal gjøre vårt ytterste for å gi gode råd, gode løsninger og en god opplevelse
For en bank som ligger i toppen på kundetilfredshet, er det ikke hyggelig de gangene folk ikke er fornøyde, skriver Handelsbankens Lars N. Sæthre.
Av Lars N. Sæthre, kommunikasjonsdirektør i Handelsbanken
Ekstra uheldig er det når det kommer fra medlemmer av Juristforbundet, hvor vi er i gang med et godt og spennende samarbeid. Det har vært stor pågang, og mer enn 1500 har valgt å bli kunde hos oss gjennom denne avtalen. Det er vi glade for!
Denne gangen ble det dessverre ingen god opplevelse. Det beklager vi. Det er nedtur når vi ikke lykkes.
Vi kan selvsagt ikke kommentere dialogen mellom kunde og rådgiver i enkeltsaker, men det er på sin plass å kommentere policyen som løftes frem: Ja, det stemmer at vi har en policy som sier at eier og hjemmelshaver som hovedregel skal være den samme ved eiendomsfinansiering. Når for eksempel en samboer kjøper seg inn i en bolig, vil vi at ny sameier tinglyser sitt medeierskap i grunnboken.
Hovedbegrunnelsen for dette, er omsorg for den situasjonen enkeltmennesker kan komme i uten en slik tinglysning. Dersom man ikke er tinglyst som eier, kan man i verste fall oppleve at man mister retten til eiendommen. Vi viser her til at det i tinglysingsloven er gitt regler om såkalt kreditorekstinksjon og ekstinktivt avtaleerverv. Man kan risikere at man mister retten til eiendommen samtidig som man forblir ansvarlig for lånet. Vi ønsker ikke at noen skal settes i denne situasjonen.
Igjen; beklager en dårlig opplevelse denne gangen. Vi skal gjøre vårt ytterste fremover for å gi medlemmer av Juristforbundet både gode råd, gode løsninger og en god opplevelse.