Økning i klagesaker til Sivilombudet
Sivilombudet har levert årsmelding og mener det fremover må være særlig oppmerksomhet på forvaltningens tilgjengelighet, soningsforhold i fengslene og offentlighet og innsyn.
Sivilombudet har levert sin årsmelding. Den viser at ombudet opplever en økning i antall klager.
Sivilombudet registrerte totalt 4998 nye saker i 2024 og har sett en stor økning i saker de to siste årene. Siden 2022 har tallet gått opp fra cirka 4000 saker i året, til rundt 5000 saker i året.
Sivilombudet får flest klager innenfor saksbehandlingstid og manglende svar. Deretter følger trygd, sosialhjelp og barnebidrag, plan og bygg, helse- og omsorgstjenester samt ansettelsessaker og arbeids- og tjenesteforhold.
Antallet klager på lang saksbehandlingstid er økende, melder ombudet i en pressemelding.
Det er også tallet på klager innenfor offentlighet og innsyn, der Sivilombudet fikk inn 34 prosent flere klager enn i fjor, og har gitt kritikk til forvaltningen i 33 saker.
- Tilgjengelighet svikter i altfor mange tilfeller
«I årsmeldingen for 2023 trakk jeg fram tre områder jeg mente Stortinget burde være særlig oppmerksom på: Forvaltningens tilgjengelighet, soningsforhold i fengslene og offentlighet og innsyn. Året som har gått har ikke endret dette», skriver sivilombud Hanne Harlem i årets årsmelding.
Forvaltningens tilgjengelighet er fortsatt en stor utfordring, ifølge årsmeldingen.
«Muligheten for å få kontakt, god informasjon og veiledning om sin sak, svar innen rimelig tid og forståelige begrunnelser for resultatet, svikter i altfor mange tilfeller», skriver Harlem.
Kritikk i innsynssaker har økt
Og manglende overholdelse av reglene om rett til innsyn og krav til journalføring er fortsatt et problem:
«Antallet klager fortsetter å øke, og antallet uttalelser fra ombudet med kritikk i innsynssaker har økt. Innsyn i forvaltningens saker og dokumenter er blant medienes viktigste verktøy for å avdekke kritikkverdige forhold i den offentlige forvaltningen», skriver ombudet.
- Problemer i møte med digitale systemer
Hanne Harlem peker også på at digitaliseringen av forvaltningen er et område det er grunn til å følge ekstra med på.
«Vi ser fra klagesakene at flere får problemer i møte med offentlige digitale systemer. Systemet kan masseprodusere feil, gi resultater som ikke samsvarer med regelverket, eller hindre tilgangen til korrekt informasjon og veiledning. Borgerne kan ikke fratas rettigheter som følge av digitalisering», skriver hun i årsmeldingen.
Fengslene
I årsmeldingens del om forholdene i norske fengsler, kommer det frem at Sivilombudets besøk i fem høysikkerhetsfengsler i 2024 avdekket kritikkverdige forhold knyttet til blant annet helsehjelp, omfanget av faktisk isolasjon og behandlingen av mindreårige i fengsel.
Tidligere i år leverte Sivilombudet også en egen særskilt melding til Stortinget om omfattende innlåsing og faktisk isolasjon av innsatte.