812 akademikere i staten kan bli tatt ut i streik fra 24. mai, dersom meklingen ikke fører frem. Anders Kvam er Akademikernes forhandlingsleder (Foto: Akademikerne)

Over 800 akademikere i staten kan streike

Omfattende streikevarsel fra Akademikerne - dersom mekling ikke lykkes. Flere av Juristforbundets medlemmer tas ut i eventuell streik.

Onsdag, 16. mai 2018 - 0:00

Fristen for å avslutte meklingen går ut 23. mai kl. 24.

En eventuell streik vil i første omgang ramme Landbruksdirektoratet, Miljødirektoratet, Mattilsynet, NAV, Politiet, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon og Forsvarets forskningsinstitutt, opplyser Akademikerne etter at streikevarselet nå er sendt Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Flere jurister, med medlemskap i Juristforbundet, er blant dem som vil tas ut i en eventuell streik fra 24. mai.

Dette er foreningene som har medlemmer som er omfattet av streikevarselet:

Juristforbundet, NITO, Samfunnsøkonomene, Econa, Samfunnsviterne, Tekna, Naturviterne, Veterinærforeningen, Legeforeningen og Psykologforeningen.

Staten og Akademikerne ble under forhandlingene i april enige om et forenklet lønnssystem, men ikke alle deler av en ny hovedtariffavtale. Den økonomiske rammen er blant punktene som nå ligger på bordet til Riksmekleren.

– Akademikerne er enig med staten om et lønnssystem som er ytterligere forenklet. Akademikerne ønsket å fortsette prosessen og er skuffet over at staten har lukket forhandlingene om de øvrige delene av tariffavtalen, sa forhandlingsleder Anders Kvam da oppgjøret gikk til mekling.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev for jevnlige oppdateringer.

Emneord:

LOGO Høyesterett